Miasto przygotowuje powrót tramwajów na ulicę Kasprzaka. Gotowe są trzy warianty, z których wybrany zostanie jeden, ale wcześniej głos będą mogli zabrać między innymi mieszkańcy. Budowa jest zaplanowana na 2018 rok.
– Wielobranżowa koncepcja budowy trasy tramwajowej od ul. Kasprzaka do ul. Wolskiej została przekazana spółce Tramwaje Warszawskie i polegała na opracowaniu 5 wariantów przebiegu trasy tramwajowej. Trzy zostały opracowane przez Tramwaje Warszawskie, natomiast pozostałe dwa przez wykonawcę koncepcji. Uzgodniono je z jednostkami miejskimi (Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich) oraz z Komisją Dialogu Społecznego ds. Transportu – informuje Michał Powałka, rzecznik TW.
Jak się dowiedzieliśmy, listę zawężono do trzech opcji tras. Warianty zakładają:
1) budowę torowiska w ul. Kasprzaka i przeprowadzenie go pod jezdniami ul. Redutowej i Wolskiej w śladzie istniejącej północnej jezdni ul. Kasprzaka (włączenie jezdni Kasprzaka do węzła Redutowa/Wolska); przeniesienie torowiska w pas dzielący jezdnie ul. Wolskiej;
2) budowę torowiska w ul. Kasprzaka i przeprowadzenie go pod jezdniami ul. Redutowej i Wolskiej obok istniejącej północnej jezdni ul. Kasprzaka; przeniesienie torowiska w pas dzielący jezdnie ul. Wolskiej;
3) budowę torowiska w ul. Kasprzaka wraz z połączeniem z ul. Wolską przez al. Prymasa Tysiąclecia.
Tramwaje Warszawskie zapewniają, że chcą przeprowadzić konsultacje, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi do tych wariantów. – Obecnie jako wariant inwestorski przyjęliśmy wariant pierwszy, ale kwestia ta nie jest oczywiście przesądzona przed zakończeniem procedury – zapewnia Powałka.
I dodaje, że dla wszystkich trzech opcji jest opracowywany raport oddziaływania na środowisko, dzięki czemu inwestor będzie mógł uzyskać niezbędną decyzję środowiskową. – Dokumenty wymagane do jej uzyskania są na ukończeniu i szacujemy, że praca nad nimi zakończy się jeszcze w tym roku. Następnie zostanie złożony wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wraz z raportem oddziaływania na środowisko celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia – wyjaśnia Powałka.
Później zostanie opracowana pozostała dokumentacja, na przykład projekt stałej organizacji ruchu dla wariantu wybranego przez RDOŚ. – Na tym kończy się zakres umowy z obecnym wykonawcą – projekt budowlany wymagał będzie kolejnego postępowania.
Tramwajarze szacują, że inwestycja może kosztować 80 mln zł. Zapewniają też, że możliwa jest budowa w 2018 roku.
Jeździł do 1990 roku
Jak przypominają Tramwaje Warszawskie 4 grudnia 1963 roku uruchomiono trasę w ciągu ulic Prostej, Kasprzaka i „Nowo-Bema” (później al. Rewolucji Październikowej, obecnie al. Prymasa Tysiąclecia). Od początku istnienia kursowała nią linia na Mokotów – pierwotnie 11, a później nr 10. W 1990 roku, ze względu na budowę estakad w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia, tory i pętla na tej arterii zostały rozebrane, a przejazd trasą w ul. Kasprzaka na zachód od ul. Skierniewickiej został zawieszony ze względu właśnie na brak pętli.