Po konsultacjach społecznych urzędnicy wybrali wariant budowy linii tramwajowej na ul. Kasprzaka. Pierwsza łopata ma zostać wbita w 2018 r.
Do wyboru były trzy propozycje budowy torów na ul. Kasprzaka, a po konsultacjach z mieszkańcami wybrana została ta oznaczona numerem jeden, która była również preferowana przez spółkę Tramwaje Warszawskie. Którędy prowadzi wybrana trasa?
Początkiem trasy tramwajowej będzie skrzyżowanie ulic Kasprzaka i Skierniewickiej – w tym miejscu powstanie węzeł rozjazdowy, a nowe torowisko zostanie poprowadzone w pasie dzielącym ul. Kasprzaka. W rejonie zespołu przystankowego Szpital Wolski znajdą się platformy przystankowe. „Dalej, w kierunku zachodnim, torowisko będzie prowadzone w istniejącym pasie dzielącym” – informują tramwajarze. Między skrzyżowaniem ulic Kasprzaka z Bema a Kasprzaka z al. Prymasa Tysiąclecia zostaną zlokalizowane dwa kolejne przystanki. „Układ torowy na skrzyżowaniu ul. Kasprzaka z al. Prymasa Tysiąclecia zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający łatwe powiazanie torowiska w ul. Kasprzaka z planowaną trasą w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia z Dworca Zachodniego” – wyjaśnia spółka.
Na odcinku al. Prymasa Tysiąclecia – ul. Ordona torowisko zostanie poprowadzone w istniejącym pasie dzielącym. Dalej, w kierunku ul. Redutowej, będzie się stopniowo obniżać do poziomu poniżej terenu, aby przejść bezkolizyjnie istniejącym wykopem, którym obecnie prowadzona jest jezdnia ul. Kasprzaka. „Przystanki tramwajowe w zespole Reduta Wolska zostaną zlokalizowane na poziomie -1, a istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni” – zapewniają TW.
Projekt zakłada także zmiany na ul. Wolskiej pomiędzy ulicami Elekcyjna i Redutowa. Ze względu na wprowadzenie trasy w poziom -1 w rejonie Reduty Wolskiej istniejące torowisko zostanie przełożone w pas dzielący, gdzie stopniowo będzie obniżane, by bezkolizyjnie przejść pod nowym skrzyżowaniem ul. Wolskiej i jezdni północnej ul. Kasprzaka, a następnie połączyć się z torowiskiem zlokalizowanym od strony ul. Ordona.
„Spółka złoży teraz raport z oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Budowa trasy wzdłuż ul. Kasprzaka rozpocznie się w 2018 r.” – tłumaczą tramwajarze. Wstępny koszt inwestycji oszacowano na kwotę ponad 102 mln zł.
Jak przypominają Tramwaje Warszawskie, 4 grudnia 1963 r. uruchomiono trasę w ciągu ulic Prostej, Kasprzaka i „Nowo-Bema” (później al. Rewolucji Październikowej, obecnie al. Prymasa Tysiąclecia). Od początku istnienia kursowała nią linia na Mokotów – pierwotnie 11, a później nr 10. W 1990 r., ze względu na budowę estakad w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia, tory i pętla na tej arterii zostały rozebrane, a przejazd trasa w ul. Kasprzaka na zachód od ul. Skierniewickiej został zawieszony ze względu właśnie na brak pętli.