Buspas w al. Prymasa Tysiąclecia może powstać w 2020 r. – ogłosił urząd miasta. Wyznaczonym pasem autobusy mogłyby jeździć na odcinku od ul. Wolskiej do ronda Zesłańców Syberyjskich.
Jak tłumaczą władze miasta, wytyczenie buspasów oznacza szybszy przejazd dla warszawiaków podróżujących komunikacją miejską W stolicy jest już ponad 65 km wydzielonych pasów ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego.
– Ogłosiliśmy powstanie kolejnego buspasa na Pradze-Północ, na ul. Kijowskiej. Nie jest to jednak ostatni wydzielony pas dla autobusów, jaki planujemy uruchomić w tym roku. Już teraz mogę zapowiedzieć, że buspas na pewno pojawi się na ul. Raszyńskiej. Wytyczenie kolejnych poprzedzą szczegółowe analizy, które pomogą nam podjąć ostateczne decyzje – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Wydzielone pasy dla warszawskiej komunikacji publicznej mają długość 65,975 km. Warto zaznaczyć, że w tej liczbie jest także 5,7 km torowisk tramwajowo-autobusowych. Najdłuższa taka trasa to ciąg ulic Radzymińska – al. Solidarności od ul. Krynoliny do ul. gen. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7775 m. Najkrótszy buspas ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul. Targowej, na odcinku od ul. Zamoyskiego do ul. Mackiewicza. Ponad połowa buspasów obowiązuje całodobowo przez cały tydzień. Pozostałe funkcjonują zazwyczaj w godzinach szczytu komunikacyjnego w dni robocze.
Każdorazowo wprowadzenie buspasa poprzedzają szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną skuteczność jego działania. Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).
W tej chwili w stolicy funkcjonują 33 pasy dla komunikacji miejskiej. Już wkrótce jednak znaki drogowe wyznaczające pas dla autobusów staną również na ul. Raszyńskiej. W następnych latach analizowana będzie również możliwość wprowadzenia nowych pasów autobusowych:
– w 2019 r. – na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., odcinek ul. Grójecka – rondo Zesłańców Syberyjskich;
– w 2020 r. – w al. Prymasa Tysiąclecia, odcinek ul. Wolska – rondo Zesłańców Syberyjskich;
– po zakończeniu budowy Południowej Obwodnicy Warszawy – na ul. Puławskiej, odcinek POW – al. Wilanowska; Dolina Służewiecka, odcinek al. Rodowicza „Anody” – al. Wilanowska.