Jak przy Dworcu Zachodnim połączyć transport kolejowy z miejskim i stworzyć tam wygodny węzeł przesiadkowy dla pasażerów?
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na Koncepcję architektoniczno-funkcjonalną infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Zachodnia. Wykonawca przeprowadzi symulację ruchu, stworzy założenia komunikacyjne i przygotuje założenia węzła przesiadkowego dla pasażerów kolei i transportu miejskiego oraz użytkowników terenu Warszawy Zachodniej. Prace pozwolą zaprojektować stację i jej otoczenie.Kompleksowe opracowanie obejmie rejon pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi i ul. Tunelową. PLK zlecą innowacyjne w skali kraju badania. Mikrosymulacje i prognozy ruchu pasażerskiego, zostaną wykonane między innymi w oparciu o przygotowywane przez stolicę Warszawskie Badanie Ruchu. Badania posłużą stworzeniu kilku wariantów ruchu pieszego i pomogą zaprojektować funkcjonalność przyległych przestrzeni. Dzięki badaniom liczby podróżnych i kierunków ich przemieszczania, łatwiej będzie zaprojektować na przykład szerokość tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia czy dostęp i wykorzystanie lokali użytkowych. Po konsultacjach społecznych zostaną zaproponowane również odpowiednie rozwiązania dla rowerzystów. Przyszła koncepcja uwzględnia także parking czasowy dla osób odwożących podróżnych (podobnie jak przy lotniskach). W koncepcji istotne będzie również powiązanie systemu komunikacyjnego stacji z nowym przystankiem tramwajowym pod stacją na planowanej trasie do Wilanowa. W tym celu niezbędne będą także konsultacje i koordynacja z podmiotami zaangażowanymi w projekt nowej Warszawy Zachodniej. Stacja Warszawa Zachodnia w ciągu doby przyjmuje najwięcej pociągów pasażerskich w kraju. Obsługuje składy w kierunki linii średnicowej przez Warszawę Centralną, linie podmiejskie (przez Warszawę Śródmieście), WKD i linię w kierunku Warszawy Gdańskiej. Stołeczny Dworzec Zachodni do 2023 r. ma przejść kompleksową przemianę.