Zniknie „ósemka”, tramwaj 22 pojedzie tylko do Wiartacznej, na zupełnie nowej trasie pojawi się 155 – ZTM zaprezentował zmiany w komunikacji miejskiej po otwarciu drugiej linii metra.
Zmiany w kursowaniu tramwajów zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszym, od razu po otwarciu nowego odcinka metra, polegnie linia 8. Jak tłumaczą urzędnicy, na Bemowie i Woli zastąpiona zostanie nową linią 11, a na ul. Grochowskiej linią 22, która kursowałaby na skróconej trasie.
Na starą trasę mogłaby wrócić linia 10: WYŚCIGI – … – al. Jana Pawła II – Prosta – Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska – … – OS. GÓRCZEWSKA. ZTM proponuje, by kursowała co 10 minut w godzinach szczytu, a co 15 minut poza szczytem i w święta. Byłaby to jedyna linia kursująca nad nową linią metra.
Linia 11 ma dowieźć mieszkańców Bemowa i Woli do stacji metra Rondo Daszyńskiego. Kursowałaby na trasie: Os. Górczewska – Górczewska – Powstańców Śląskich – Połczyńska – Wolska – Towarowa – Grójecka – Pl. Narutowicza. Częstotliwość: 10 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i w święta. Po oddaniu nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich trasa linii zostanie wydłużona: METRO MŁOCINY – Nocznickiego – Wółczyńska – al. Reymonta – Powstańców Śląskich – … – PL. NARUTOWICZA.
Linia 22, zamiast na Dworzec Wschodni, pojechać by miała z ronda Waszyngtona al. Zieleniecką i ul. Grochowską na rondo Wiartaczna. Urzędnicy tłumaczą, że dzięki temu zastąpiłaby na tym odcinku linię 8.
Linia 23 kursowałaby z nową częstotliwością – co 10 minut w szczycie oraz co 15 minut poza szczytem i w święta.
Urzędnicy chcą też skrócić trasę linii 24, która dojechałaby tylko do ronda Wiatraczna. „Skrócenie trasy od strony Bemowa do ronda Wiatraczna pozwoli uzyskać na pętli Gocławek miejsce dla szóstki, a także często kursującej linii 9” – tłumaczą urzędnicy.
Linia 26 wróciłaby, jak wiele innych linii, na swoją starą trasę. Zamiast do Annopola kursowałaby: OS. GÓRCZEWSKA – … – al. Solidarności – Targowa – Grochowska – WIATRACZNA. Częstotliwość: 5 minut w godzinach szczytu 7-8 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne.
Linia 28 zostać ma wycofana z pętli Żerań FSO i odcinka ul. Jagiellońskiej do ronda Starzyńskiego i skierowanie jej na trasę: KOŁO – … – most Gdański – Jagiellońska – Targowa – Kijowska – KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA. Po oddaniu nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich ZTM proponuje wycofanie linii 28 z ul. Dywizjonu 303 i Radiowej i skierowanie jej nowym odcinkiem torów do pętli Os. Górczewska: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Powstańców Śląskich – … – KAWĘCZYŃSKA-BAZYLIKA. Linia znikłaby więc z Woli.
Po wybudowaniu trasy tramwajowej wzdłuż ul. Światowida linia 17 ma kursować na wydłużonej trasie. Zamiast do Młocin będzie jeździła przez most Marii Skłodowskiej-Curie i ul. Światowida do pętli Nowe Świdry.
Z Woli zniknąć ma też linia 512. Nie pojedzie na pętlę Esperanto, lecz skończy kurs przy stacji metra na Dworcu Wileńskim.
Wróci natomiast linia 155, choć na zupełnie nowej trasie: KOŁO – Obozowa (powrót: Newelska – Księcia Janusza) – Ciołka – Górczewska – Jana Olbrachta – Redutowa – Wolska – Kasprzaka (powrót: Ordona) – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO.
Linia 159 zostałaby wycofana z korkującego się odcinka ul. Towarowej i skierowana od strony Siekierek przez Dw. Zachodni do pętli CH BLUE CITY. Jej nowa trasa wyglądałaby następująco: EC SIEKIERKI – … – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie (powrót: Al. Jerozolimskie – Niemcewicza – Grójecka) – Al. Bohaterów Września – Opaczewska (powrót bezpośrednio Opaczewską) – CH BLUE CITY.
Linia 105 kursowałaby na krótszej niż obecnie trasie: OS. GÓRCZEWSKA – … – Kasprzaka – Prosta – RONDO DASZYŃSKIEGO. Stałaby się linią dowożącą do podziemnej kolei mieszkańców zachodnich Jelonek i ul. Kasprzaka.
Linia 109 wróciłaby na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy: OS. GÓRCZEWSKA – … – Kasprzaka – Prosta – rondo ONZ – al. Jana Pawła II – DW. CENTRALNY (powrót: Emilii Plater – Świętokrzyska).
Zadaniem nowej 151 byłoby zastąpienie linii 105 na Powiślu i ul. Grzybowskiej oraz linii 102 na Woli. Proponowana trasa linii: BROWARNA – Karowa (powrót: Lipowa) – Dobra – Zajęcza – Wybrzeże Kościuszkowskie – Tamka – Kopernika – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Grzybowska – Siedmiogrodzka – Skierniewicka – Wolska – Płocka – MŁYNÓW.
Linia 178 ma być skierowana na ciąg przywróconych do ruchu ulic: Prosta – Świętokrzyska. Urzędnicy proponują trasę: PKP URSUS – … – Kasprzaka – Prosta – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – … – KONWIKTORSKA.
ZTM zaplanował otwarte spotkania konsultacyjne w dzielnicach, które w największym stopniu zostaną objęte zmianami w komunikacji. Będą to: Targówek, Praga Północ, Praga Południe, Śródmieście, Wola i Bemowo.
Harmonogram oraz dokładne miejsca spotkań zostaną podane do publicznej wiadomości już niebawem. W czasie konsultacji, w wybranych punktach Warszawy (pl. Bankowy, Dworzec Wileński, ronda Daszyńskiego, Metro Świętokrzyska) uruchamiany będzie także specjalny namiot, w którym będzie można przekazywać swoje uwagi i sugestie odnośnie projektu zmian.
Zaraz po długim majowym weekendzie odbędzie się internetowy czat z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Wiesławem Witkiem.
Pasażerowie komunikacji swoje uwagi będą mogli przekazywać także pocztą tradycyjną (ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa, z dopiskiem „konsultacje”) lub elektroniczną (adres konsultacje@ztm.waw.pl) a także w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.