Warszawa Zachodnia przechodzi właśnie metamorfozę, ale na nowy wygląd peronów będzie trzeba jeszcze poczekać. Na razie poznaliśmy koncepcję planowanych zmian.
Budowa nowego budynku dworca kolejowego Warszawa Zachodnia już trwa po stronie Ochoty. Prace mają się zakończyć pod koniec przyszłego roku. Natomiast tory i perony, które znajdują się na Woli zostaną zmodernizowane w latach 2018-2022.
Układ peronów i istniejący podział stacji Warszawa Zachodnia na część podmiejską i dalekobieżną nie zmieni się. Mają się za to pojawić nowoczesne perony, wiaty, ławki, czy nagłośnienie, a do tego ułatwienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania, czyli windy przy każdym peronie.
Planowany jest także nowy peron dla pociągów wyjeżdżających z reaktywowanej stacji Warszawa Główna. Ma to pozwolić na sprawną obsługę pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna. Powstanie także dodatkowy tor odstawczy dla kolei podmiejskich, z którego będzie można skorzystać w razie ewentualnych problemów.
Dodatkowo przez Warszawę Zachodnią zostanie przeprowadzona nowa linia kolejowa. Umożliwi to łącznik pomiędzy linią nr 8 (kierunek Radom) i linią obwodową nr 20 (kierunek Warszawa Gdańska). Dzięki temu uruchomione będą połączenia z Piaseczna do Legionowa, kursować mają też pociągi między Lotniskiem Chopina a portem w Modlinie.
– Jestem przekonany, że proponowane przez nas zmiany będą miały korzystny wpływ na układ komunikacyjny jednej z najważniejszych stacji kolejowych w kraju. Koncepcja znajduje się jednak w fazie, która umożliwia wprowadzenie modyfikacji. Wszelkie merytoryczne uwagi zgłoszone do nas w tej sprawie będą więc na pewno rozpatrzone – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.
Osoby lub organizacje, które chcą się zapoznać ze szczegółami koncepcji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia mogą przesyłać informacje w tej sprawie na adres nowawarszawazachodnia@plk-sa.pl.