Strona główna KOMUNIKACJA Tramwaj na Kasprzaka za 80 mln

Tramwaj na Kasprzaka za 80 mln

Miasto przygotowuje powrót tramwajów na ulicę Kasprzaka. Gotowe są trzy warianty, z których wybrany zostanie jeden, ale wcześniej głos będą mogli zabrać między innymi mieszkańcy. Budowa jest zaplanowana na 2018 rok.

Tramwaje znów na Kasprzaka?– Wielobranżowa koncepcja budowy trasy tramwajowej od ul. Kasprzaka do ul. Wolskiej została przekazana spółce Tramwaje Warszawskie i polegała na opracowaniu 5 wariantów przebiegu trasy tramwajowej. Trzy zostały opracowane przez Tramwaje Warszawskie, natomiast pozostałe dwa przez wykonawcę koncepcji. Uzgodniono je z jednostkami miejskimi (Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich) oraz z Komisją Dialogu Społecznego ds. Transportu – informuje Michał Powałka, rzecznik TW.

Jak się dowiedzieliśmy, listę zawężono do trzech opcji tras. Warianty zakładają:

1) budowę torowiska w ul. Kasprzaka i przeprowadzenie go pod jezdniami ul. Redutowej i Wolskiej w śladzie istniejącej północnej jezdni ul. Kasprzaka (włączenie jezdni Kasprzaka do węzła Redutowa/Wolska); przeniesienie torowiska w pas dzielący jezdnie ul. Wolskiej;

2) budowę torowiska w ul. Kasprzaka i przeprowadzenie go pod jezdniami ul. Redutowej i Wolskiej obok istniejącej północnej jezdni ul. Kasprzaka; przeniesienie torowiska w pas dzielący jezdnie ul. Wolskiej;

3) budowę torowiska w ul. Kasprzaka wraz z połączeniem z ul. Wolską przez al. Prymasa Tysiąclecia.

Tramwaje Warszawskie zapewniają, że chcą przeprowadzić konsultacje, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi do tych wariantów. – Obecnie jako wariant inwestorski przyjęliśmy wariant pierwszy, ale kwestia ta nie jest oczywiście przesądzona przed zakończeniem procedury – zapewnia Powałka.

I dodaje, że dla wszystkich trzech opcji jest opracowywany raport oddziaływania na środowisko, dzięki czemu inwestor będzie mógł uzyskać niezbędną decyzję środowiskową. – Dokumenty wymagane do jej uzyskania są na ukończeniu i szacujemy, że praca nad nimi zakończy się jeszcze w tym roku. Następnie zostanie złożony wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wraz z raportem oddziaływania na środowisko celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia – wyjaśnia Powałka.

Później  zostanie opracowana pozostała dokumentacja, na przykład projekt stałej organizacji ruchu dla wariantu wybranego przez RDOŚ. – Na tym kończy się zakres umowy z obecnym wykonawcą – projekt budowlany wymagał będzie kolejnego postępowania.

Tramwajarze szacują, że inwestycja może kosztować 80 mln zł. Zapewniają też, że możliwa jest budowa w 2018 roku.

Jeździł do 1990 roku

Jak przypominają Tramwaje Warszawskie 4 grudnia 1963 roku uruchomiono trasę w ciągu ulic Prostej, Kasprzaka i „Nowo-Bema” (później al. Rewolucji Październikowej, obecnie al. Prymasa Tysiąclecia). Od początku istnienia kursowała nią linia na Mokotów – pierwotnie 11, a później nr 10. W 1990 roku, ze względu na budowę estakad w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia, tory i pętla na tej arterii zostały rozebrane, a przejazd trasą w ul. Kasprzaka na zachód od ul. Skierniewickiej został zawieszony ze względu właśnie na brak pętli.