Strona główna KOMUNIKACJA Umowa na budowę metra na Woli podpisana

Umowa na budowę metra na Woli podpisana

0
Umowa na budowę metra na Woli podpisana

Umowa na budowę trzech stacji i tuneli na Woli została wreszcie podpisana. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na prace budowlane.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak, kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Ta firma, w konsorcjum z dwiema innymi, wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już półtora roku. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”, które wygrało ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs.

– Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów lewobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii, będą mogli sprawnie przemieścić się dalej.

Wgłąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,4 km trasy. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej – jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.

Władze miasta wystąpiły o dofinansowanie unijne dla projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” z Działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Warszawa otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 1,826 mld złotych. Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra. Druga linia metra będzie dłuższa o trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim. Ich budowa ma się zakończyć do 2022 r. Metro Warszawskie ma już wybrane w konkursach koncepcje architektoniczne tych obiektów: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński przygotowało je dla części wolsko-bemowskiej, a ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku.