Od 1 lutego wracają „ciepłe guziki” oraz przystanki „na żądanie” – informuje Zarząd Transportu Miejskiego. Nie zmieniają się inne epidemiczne nakazy – w pojazdach trzeba zasłaniać usta i nos, obowiązują limity liczby pasażerów, trzeba zachowywać dystans od innych osób.
Prowadzone przez ZTM obserwacje pokazują, że w pojazdach nie ma przepełnień ponad wyznaczone limity, co ułatwia zachowanie dystansu społecznego. Opinie i analizy epidemiologów mówią, że transport publiczny nie jest miejscem w którym jest się szczególnie narażonym na zarażenie.
Ze względu na niskie temperatury ZTM postanowił więc przywrócić „ciepłe guziki” i przystanki na żądanie. Urzędnicy przypominają, że w przypadku „ciepłych guzików” pasażerowie wysiadający i wsiadający są zobowiązani samodzielnie otworzyć drzwi naciskając przycisk znajdujący się na lub przy drzwiach po zatrzymaniu się autobusu na przystanku.
W przypadku przystanków „na żądanie” trzeba pamiętać, żeby dać kierowcy odpowiednio wcześniej jasny sygnał do zatrzymania autobusu na przystanku, bo inaczej pojedzie on dalej, a nas czeka dłuższy spacer lub konieczność oczekiwania na kolejny pojazd. Pasażer zamierzający wysiąść na przystanku oznaczonym „na żądanie” powinien uprzedzić o tym fakcie obsługę pojazdu w odpowiednim czasie, umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku, poprzez wciśnięcie przycisku oznaczonego „STOP” lub „na żądanie”, a jeśli nie ma odpowiedniego przycisku – poprzez zgłoszenie potrzeby zatrzymania obsłudze pojazdu.
Z kolei osoba zamierzająca wsiąść na przystanku oznaczonym „na żądanie”, powinna zasygnalizować kierującemu pojazdem ten zamiar poprzez wyraźne podniesienie ręki do czasu zauważenia włączonego kierunkowskazu. Zasygnalizowanie potrzeby zatrzymania powinno być dokonane w sposób umożliwiający bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku.
Obsługa pojazdu ma obowiązek zatrzymać pojazd na przystanku „na żądanie” nawet jeśli osoba z niepełnosprawnością nie sygnalizuje takiej potrzeby. Ważne jednak, by osoby z widoczną niepełnosprawnością ruchową lub osoby niewidome lub niedowidzące, poruszające się z białą laską lub psem asystującym, oczekiwały w przedniej części przystanku „na żądanie”. Umożliwi to bezpieczne zatrzymanie pojazdu.
Polecamy: Promocje w Fortunie