Zielone tory, wygodne przystanki i więcej zieleni. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu przebudowy głównej arterii łączącej Muranów, Nowolipki i Żoliborz. Prace obejmą także Stawki i rondo Zgrupowania AK „Radosław”.
Ogłoszony przetarg dotyczy projektu, który obejmie nie tylko przebudowę samych torów tramwajowych, ale również zmiany w organizacji ruchu samochodowego, rowerowego i pieszych. Tramwaje Warszawskie przewidują rozpoczęcie inwestycji w 2028 roku.
Zielone tory
Tłuczeń wypełniający tory zostanie zastąpiony zielonym rozchodnikiem, coraz częściej tramwajarze sadzą tę roślinę na torowiskach, także w centrum.
Przyjęta koncepcja zmian w ciągu alei Jana Pawła II zakłada także zwiększenie powierzchni pasów zieleni wzdłuż torów. Dotychczas ich nie było, bo jezdnie dochodzą niemal do samych szyn. Aleja została zaprojektowana z trzypasmowymi jezdniami pod koniec lat 40. jako trasa N-S. Łączna długość zielonych torów na Jana Pawła II i na ul. Stawki wyniesie 3000 metrów.
Wygodne przystanki
Zmiany na Jana Pawła II obejmą także poszerzenie przystanków – dzięki temu osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z dziećmi w wózkach będą mogli wygodnie wsiąść do tramwaju. Będą one na tyle szerokie, że będzie możliwy na nich montaż wiat.
Przystanki na Jana Pawła II zostaną przeniesione za skrzyżowania z przecznicami. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie systemu tramwajowej zielonej fali.
Na ulicy Stawki pojawią się wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów. Przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II będą one miały formę wydzielonych peronów. Przy Dzikiej zaplanowano tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. To rozwiązanie techniczne jest stosowane tam, gdzie tory przebiegają w jezdni i nie ma miejsca na wydzielone wysepki przystankowe.
Drogi dla rowerów, miejsca parkingowe
Przebudowa al. Jana Pawła II obejmie także jezdnie i drogi rowerowe. Teraz droga dla rowerów jest tylko po jednej stronie ulicy. Po przebudowie między skrzyżowaniem z al. Solidarności a rondem Zgrupowania AK „Radosław” rowerzyści będą mogli jeździć po dwóch stronach ulicy. Przy każdym skrzyżowaniu będzie też komplet przejazdów i zjazdy w przecznice.
Ograniczenie szerokości jezdni oprócz poszerzenia przystanków i wygospodarowania pasów zieleni pozwoli także na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych. Nie zmieni się liczba pasów dla aut przy skrzyżowaniach, co ma kluczowe znaczenie dla przepustowości.
Dodatkowe tory
Tramwajarze planują budowę dodatkowych torów na rondzie Radosława i na placu Grunwaldzkim. Na północnym wlocie przy centrum handlowym pojawi się trzeci peron tramwajowy dla tramwajów jadących z Żoliborza w kierunku Okopowej. Będzie się to wiązało z budową dodatkowego toru przez samo rondo. Zaplanowany został także jeszcze jeden dodatkowy pojedynczy tor w tym miejscu, który pozwoli tramwajom jadącym z Okopowej skręcić w Jana Pawła II.
Również na placu Grunwaldzkim ma się pojawić dodatkowy tor dla tramwajów jadących z ronda Radosława i skręcających w Broniewskiego. Budowa dodatkowych torów w tych trzech miejscach podwyższy przepustowość skrzyżowań. Dla pasażerów takie rozwiązania oznaczają skrócenie czasu przejazdu i krótsze oczekiwanie na zjazd ze skrzyżowania.
Terminy i koszty
Zadanie zostało podzielone na etapy. Pierwszy etap obejmuje projekty dla al. Jana Pawła II na odcinku od al. Solidarności do ul. Dzikiej oraz ul. Stawki. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 25 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej części. Drugi etap obejmuje rondo Zgrupowania AK „Radosław”, a trzeci al. Jana Pawła II na odcinku od ronda do placu Grunwaldzkiego.
Na tę część wykonawca będzie miał po 24 miesiące. Zadania obejmują przygotowanie dokumentów pozwalających na przeprowadzenie robót budowlanych. Aby ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców prace budowlane będą podzielone na etapy, a ich realizacja planowana jest w latach 2028-2029.