Strona główna KOMUNIKACJA Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Tramwaje na Kasprzaka już od wtorku

Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace Fot. TW UM Warszawa
Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace Fot. TW UM Warszawa

Na budowie trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka trwają ostatnie prace wykończeniowe. Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na Woli już we wtorek, 5 marca, wczesnym rankiem. Na tym nie koniec udogodnień komunikacyjnych dla mieszkanek i mieszkańców tej dzielnicy – już 25 marca tramwaje wrócą na Wolską.

Na nowo wybudowanym odcinku torów tramwajowych wykonawca prowadzi obecnie intensywne prace wykończeniowe i porządkowe. Szlifowane są tory i trwa montaż infrastruktury przystankowej. Przez kilka dni szarymi płatami materiału pokrywane były również wszystkie strome tereny zielone wzdłuż trasy. To biodegradowalne maty, zrobione z materiałów z recyklingu, na których – już za parę tygodni – wyrosną łąki kwietne.

Tramwajarzy czeka jeszcze sadzenie bluszczu na ścianach wykopu i posadzenie kolejnych z 94 drzew. W okolicach przystanku przy Redutowej tramwajarze powiększają tereny zielone. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew. Tu były kiedyś tory i jezdnia – teraz beton zastąpiony zostanie fragmentem parku.

Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace   Fot. TW UM Warszawa
Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace Fot. TW UM Warszawa

Pierwsze zmiany już w poniedziałek

Przygotowania do otwarcia nowej trasy wymagają zmian w organizacji komunikacji. Na poniedziałek, 4 marca, tramwajarze zaplanowali demontaż rozjazdu nakładkowego nieopodal przystanku Fort Wola, na którym tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy (jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny). Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola.

Prace rozpoczną się ok. godz. 9:30, po porannym szczycie komunikacyjnym i potrwają cały dzień. Wtedy swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26. Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Ostatni kurs z przystanku Metro Bemowo 07 w kierunku Fortu Wola będzie o godz. 9:42, natomiast ostatni z przystanku Fort Wola 04 w kierunku Metro Młociny o godz. 10:00.

Autobusy linii Z26 będą natomiast kursowały między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska (uwaga, dojadą do przystanków na wysokości ulicy Z. Klemensiewicza). Pierwszy kurs z Metra Płocka w stronę Bemowa będzie o godz. 9:29. Ostatni kurs
z krańca Cmentarz Wolski w kierunku Metro Płocka zaplanowano
o godz. 9:47 – po tej godzinie autobusy będą jeździły bezpośrednio ulicą Wolską.

Tramwaj na Kasprzaka zmiany w układzie linii tramwajowych etap 1  Graf. Infoulice Warszawa
Tramwaj na Kasprzaka zmiany w układzie linii tramwajowych etap 1 Graf. Infoulice Warszawa

Jakimi liniami po Kasprzaka?

Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. „Jedenastka” będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.

W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.

Tramwaj na Kasprzaka zmiany w układzie linii tramwajowych etap 2  Graf. Infoulice Warszawa
Tramwaj na Kasprzaka zmiany w układzie linii tramwajowych etap 2 Graf. Infoulice Warszawa

Jaki będzie tramwaj na Kasprzaka?

Nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Skorzystają z niej m.in. mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa.

Budowa nowej trasy tramwajowej objęła odcinek o długości niemal 3,5 km. Między Wolską a Skierniewicką zostały wybudowane nowe tory – około 2,3 km. Już istniejące na Wolskiej i na Kasprzaka, o długości ok. 1,2 km, zostały przełożone do wykopu. Pasażerowie skorzystają tu z nowych przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów. Dotyczy to także przystanku w wykopie – Reduta Wolska. W tym miejscu tory tramwajowe zajęły miejsce jezdni. W miejscu rozebranych torów, które były obok tramwajarze powiększają tereny zielone. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.

Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace  Fot. TW UM Warszawa
Tramwaj na Kasprzaka ostatnie prace Fot. TW UM Warszawa

Nie tylko zielone tory

W ramach inwestycji zaplanowano zasadzenie niemal stu nowych drzew. To rodzime gatunki liściaste – klon pospolity, jesion wyniosły, wiąz szypułkowy oraz dąb szypułkowy. Parametry drzew są zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Pojawi się tu także 413 m kw. traw ozdobnych i bylin, a także 6603 m kw. krzewów. 

Nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin wyznaczono przy peronach tramwajowych, przy skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Z kolei drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka i w obrębie inwestycji.

Tory na Kasprzaka, tak jak na Grochowskiej, zostały obsadzone rozchodnikiem. Łączna długość zielonych torowisk wyniesie tu 2,5 km. Betonowe ściany przy przystanku w wykopie u zbiegu Wolskiej i Kasprzaka będą obsadzone pnącymi roślinami.

Szczegóły dotyczące nowej trasy można znaleźć na stronie tramwajnakasprzaka.pl 

Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy