Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy trasy tramwajowej na Wilanów (na odcinku Dworzec Zachodni – ul. Grójecka) otrzymała spółka Tramwaje Warszawskie. To pierwszy odcinek trasy do Wilanowa, który otrzymał decyzję środowiskową.
Zbudowane ma zostać torowisko od Dworca Zachodniego do ul. Grójeckiej gdzie połączy się z istniejącą siecią torową. Pod parkiem Zachodnim i Alejami Jerozolimskimi powstanie tunel, dzięki czemu zostanie zachowany park Zachodni, a torowisko będzie przebiegać bezkolizyjnie przez Aleje Jerozolimskie, co jest istotne także dla prędkości tramwaju. Po północnej stronie Alej Jerozolimskich powstanie pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy. Nowe torowisko będzie miało długość ok. 2,8 kmtp (1,4 km trasy tramwajowej). Ostateczna długość trasy zostanie ustalona na podstawie opracowywanej dokumentacji projektowej. Trasa będzie zasilana przez nową podstację trakcyjną, która zostanie zbudowana w okolicy Dworca Zachodniego.
– Planujemy, że większość torowiska zostanie wydzielona z jezdni, a większość odcinków będzie miało zabudowę trawiastą – zapowiada rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. – Perony przystankowe zostaną wyposażone w wiaty, ławki, instalację przystosowaną do zamontowania kamer systemu monitoringu, wygrodzenia ochronne – na peronach sąsiadujących z jezdnią rozwiązania zabezpieczające przed ochlapywaniem pasażerów oczekujących na peronach, w pozostałych miejscach ażurowe, o jednolitej formie architektonicznej zgodnej z wytycznymi projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej w Warszawie” – dodaje.
Projekt jest częścią inwestycji, jaką jest budowa trasy szybkiego tramwaju od ul. Kasprzaka przez Dworzec Zachodni wzdłuż ulic: Bitwy Warszawskiej – Banacha – Rostafińskich – Boboli – Rakowiecka – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej, wraz z odnogą zakończoną terminalem krańcowym w ul. Gagarina z możliwością wyprowadzenia na Siekierki, odnogą w ul. Św. Bonifacego zakończoną pętlą Stegny) oraz odnogą w ul. Branickiego również zakończoną terminalem. Trasa będzie obsługiwana taborem dwukierunkowym.