Nowoczesna infrastruktura pasażerska, budowa nowego peronu, zwiększenie prędkości pociągów, wzrost przepustowości oraz powiązanie z reaktywowaną stacją Warszawa Główna – to nadrzędne założenia koncepcji przebudowy stacji PKP Warszawa Zachodnia.
Układ peronów i obecny podział stacji Warszawa Zachodnia na część podmiejską i dalekobieżną nie zmienią się. Jednak infrastruktura, z której korzystają pasażerowie, zostanie zbudowana od nowa. Powstaną nowoczesne funkcjonalne perony, wiaty, ławki czy nagłośnienie, a do tego windy przy każdym peronie.
– Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. Głównym założeniem koncepcji jej przebudowy było zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów i poprawienie obsługi podróżnych – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA.
Powstać ma nowy peron dla pociągów wyjeżdżających z reaktywowanej stacji Warszawa Główna. Pozwoli to na sprawną obsługę pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna. Powstanie także dodatkowy tor odstawczy dla pociągów podmiejskich, z którego będzie można skorzystać w razie zakłóceń.
Plany PLK zakładają również budowę łącznika pomiędzy linią nr 8 (kierunek Radom) i linią obwodową nr 20 (kierunek Warszawa Gdańska). Da to możliwość uruchomienia szybszych połączeń z Piaseczna do Legionowa czy między Lotniskiem Chopina a lotniskiem w Modlinie. – Zależy nam, by podróżni w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia spowodowane remontem. W zależności od harmonogramu prac będziemy dostosowywać kolejne obiekty do odpowiedniej obsługi pasażerów oraz z odpowiednim wyprzedzeniem informować podróżnych o zmianach – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Planowane jest też podniesienie prędkości pociągów na rozjazdach nawet do 80 km/godz., co pozwoli na zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów przejeżdżających przez stację.
Autor: MT