Już w połowie 2026 r. gotowa będzie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Właśnie została podpisana umowa na jej budowę. Prace ruszą za dwa miesiące. Według szacunków z trasy będzie korzystać ponad 1 mln 200 tys. pasażerów rocznie.
– Nasze hasło to „Warszawa – stolica najlepszej komunikacji”. Rankingi europejskie potwierdzają, że transport publiczny w Warszawie jest na najwyższym poziomie. Cały czas w niego inwestujemy, otworzyliśmy 11 stacji metra, kontynuujemy prace projektowe nad III i IV linią – mówił Rafał Trzaskowski ogłaszając podpisanie umowy na budowę trasy tramwajowej na Dworzec Zachodni. – Ten tramwaj dojedzie aż do Dworca Zachodniego, a część tej linii schowamy pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami. Prace mają potrwać ok. 26 miesięcy – jest szansa, że już w 2026 roku warszawianki i warszawiacy będą mogli dojechać z Ochoty do Dworca Zachodniego, a stamtąd, w przyszłości, do Wilanowa. I nie zwalniamy – sukcesywnie realizujemy inwestycje szynowe w stolicy – w ciągu kilku tygodni otworzymy linię tramwajową na Kasprzaka, a jesienią do Wilanowa. Kończymy prace w zajezdni na Annopolu i niedługo będziemy mieli dobre informacje na temat rozpoczęcia przetargu projektu tramwaju na Białołękę – dodał prezydent Warszawy.
Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?
Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu) pozwoli szybciej i wygodniej dojechać do Dworca Zachodniego. Czas przejazdu z ul. Grójeckiej wyniesie zaledwie 5 minut, a z Metra Politechnika kwadrans. Z nowego połączenia skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia.
Docelowo wygodne skomunikowanie z dworcem Warszawa Zachodnia otrzymają również mieszkańcy Woli, Wilanowa, Bemowa. Będzie to możliwe, gdy powstanie cała magistrala tramwajowa z Woli przez Ochotę, Mokotów do Wilanowa.
Aż 900 metrów torów na tej trasie będzie „zielonych”. Pokryte one zostaną rozchodnikiem.
Komunikacyjny hub
Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów –pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. Węzeł na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe.
– Ta trasa jest kluczową częścią wielkiej idei, jaką jest nie tylko skomunikowanie Ochoty i Woli, ale stworzenie komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim. To będzie wielki węzeł tramwajowo-autobusowo-kolejowy. W dalszej perspektywie ta linia połączy Dworzec Zachodni z Wolą i dynamicznie rozwijającym się osiedlem Odolany – powiedział Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?
Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra.
Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Z Wilanowa do stacji Warszawa Zachodnia
Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa oraz Woli i Bemowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej dojadą nowo wybudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy tramwajów, co będzie się wiązało z wykorzystywaniem na tej trasie tramwajów dwukierunkowych. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.
Terminy i koszty
Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – będzie miał 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy. W ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przejmie plac budowy. Firma ZUE jest już znana w Warszawie: w konsorcjum z innym wykonawcą kończy budowę zajezdni tramwajowej Annopol.
Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024-2026. Inwestycja to część większego projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” i jest przewidziana do dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość inwestycji wynosi netto to: 294 mln 820 tys. zł, brutto: 362 mln 629 tys. zł
Warszawski program tramwajowy
Obecnie w Warszawie jest w budowie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, wzdłuż Gagarina, na Stegny i do Wilanowa. Niedługo rozpocznie się budowa kolejnej trasy – wzdłuż ul. Rakowieckiej. W planach jest również ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu.
– Transport publiczny w naszym mieście to nasz priorytet i nasza wielka duma. Obecnie mamy w Warszawie 23 linie tramwajowe, których długość wynosi 324 km. Codziennie w godzinach szczytu wyjeżdża na trasy 400 składów. W 2023 roku tramwaje przewiozły blisko 250 mln pasażerów, a same tramwaje przejechały blisko 50 mln wozokilometrów. Tym bardziej cieszymy się, że w stolicy powstają nowe odcinki trakcji tramwajowej – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.
Sukcesywnie unowocześniany jest również tabor. Tramwaje Warszawskie odebrały już wszystkie ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai. Flota tramwajów niskopodłogowych liczy już 434 tramwaje i jest największa w Polsce.
Źródło: Urząd m. st. Warszawy