Modernizacja linii obwodowej, budowa nowych przystanków, a do tego więcej pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej – takie są plany kolejarzy dla Woli.
To na razie plany na przyszłość, bo na ich realizację trzeba będzie poczekać niemal trzy lata. Na razie jednak PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii obwodowej, której część biegnie przez Wolę.
– To kolejny etap przebudowy warszawskiego węzła kolejowego, inwestycji wartej 2 mld zł – mówi Mirosław Siemienic, rzecznik firmy.
W ramach inwestycji zostaną przebudowane trzy przystanki: Warszawa-Koło, Warszawa-Kasprzaka i Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie ósmy peron. Wybudowane zostaną również dwa dodatkowe dla pociągów KM i SKM.
Pierwszy z nich to Warszawa-Obozowa, a drugi – Warszawa-Powązkowska. – Perony na nowych i zmodernizowanych przystankach będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zapowiada Siemienic.
Podkreśla, że będą połączone wygodnymi przejściami między peronami a przystankami komunikacji miejskiej. Zostaną na nich też zamontowane nowoczesne windy. Pojawi się na nich monitoring, który ma zapewnić bezpieczeństwo podróżnym.
Szczególnie ważną inwestycją będzie modernizacja przystanku Warszawa-Koło, który ma stać się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską, w tym z drugą linią metra. – Dzięki stworzeniu rozwiniętej sieci przystanków kolejowych wzrośnie nie tyko komfort podróży, lecz także skróci się czas przejazdu do pracy lub szkoły, ponieważ pasażerowie nie będą musieli tak często się przesiadać – zapowiada rzecznik PKP PLK.
Kolejarze na linii obwodowej przebudują także siedem wiaduktów i wybudują trzy nowe kładki, które dodatkowo usprawnią komunikację. Rozpoczęcie prac planowane jest na koniec 2016 r., a ich zakończenie dwa lata później.
Po zakończeniu inwestycji w 2018 r. przez Wolę będzie przejeżdżać znacznie więcej składów SKM i KM. – Dokładna liczba pociągów zależeć będzie od przewoźników, ale zmodernizowana linia to lepsze warunki do prowadzenia ruchu i możliwość skonstruowania coraz lepszej oferty dla pasażerów – mówi Siemienic.
Przetarg na modernizację linii obwodowej w Warszawie jest jednym z siedmiu projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego, unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Wszystkie zgłoszone w tym konkursie projekty zostały pozytywnie ocenione przez ekspertów Komisji Europejskiej, którzy przyznali PLK dofinansowanie wynoszące ponad 7 mld zł.