Strona główna Blog Strona 13

Rowerowy maj zaczyna się w styczniu

0
Rowerowy maj zaczyna się w styczniu
Kolejna edycja akcji Rowerowy Maj

Ruszyły zapisy do siódmej edycji akcji Rowerowy Maj. Zachęca ona, by w maju dojeżdżać do szkół i przedszkoli na rowerach, hulajnogach itp. Ma to kształtować zdrowe nawyki komunikacyjne u starszych i młodszych dzieci.

Do czego służy rower?

W czasie Rowerowego Maja – w tym roku od 6 do 29 maja – miasto zachęca uczniów szkół podstawowych, przedszkolaki, a przy okazji także rodziców i nauczycieli, by przesiedli się z samochodów na rowery, hulajnogi i aktywnie dojeżdżali na zajęcia oraz do pracy. Każdy aktywny przejazd jest nagradzany naklejką. Im więcej aktywnych dojazdów, tym większa szansa na zdobycie ciekawych nagród!

Kampania rozgrywa się na trzech poziomach: indywidualnym, klasowym i szkolnym/przedszkolnym. Najaktywniejsi uczestnicy otrzymają atrakcyjne nagrody. Najważniejsza w całej akcji jest jednak dobra zabawa, za którą stoi wiele korzyści – od wyrabiania zdrowych nawyków i wspierania samodzielności wśród najmłodszych, po dbanie o klimat, powietrze i miasto przyjazne dla mieszkańców.

Zasady rejestracji

Rejestracja do tegorocznej edycji kampanii Rowerowy Maj odbywa się przez formularz zgłoszeniowy. Miasto wysłało szczegółowe informacje do publicznych placówek oświatowych. Niepubliczne szkoły i przedszkola, które chciałyby wziąć udział w kampanii muszą najpierw zgłosić się mailowo – na adres rowerowymaj@zdm.waw.pl.

Rejestracja do kampanii jest jednoznaczna ze zgłoszeniem całej placówki, a decyzja powinna zostać przedyskutowana w gronie pedagogicznym. Rowerowy Maj to świetna zabawa, ale także dodatkowe zadania dla szkolnej lub przedszkolnej społeczności.

Zgłoszenia trwają do 9 lutego.

Kolejna edycja akcji Rowerowy Maj
Kolejna edycja akcji Rowerowy Maj

Kosmiczny wynik

Zeszłoroczna edycja kampanii Rowerowy Maj w Warszawie była rekordowa. Uczestniczyło w niej 100 tys. dzieci z 441 warszawskich placówek. Wszystkich przejazdów do szkoły lub przedszkola było 2,2 mln. Ponieważ każdy zgodnie z regulaminem akcji musiał mieć przynajmniej pół kilometra – wyjdzie kosmiczna liczba. Warszawskie dzieciaki wykręciły w zeszłym roku 1,1 mln km. To tak jakby okrążyły 28 razy ziemię. Albo dojechały na rowerach do księżyca, z powrotem na naszą planetę i jeszcze raz na księżyc!

Rowerowy Maj był widoczny pod każdą szkołą czy przedszkolem. Parkingi rowerowe pękały w szwach – i to długo po zakończeniu akcji. Uczniowie szkół podstawowych, przedszkolaki, a wraz z nimi rodzice i nauczyciele dojeżdżali na zajęcia na rowerach, rolkach, deskorolkach i hulajnogach.

Szczegóły kampanii, zasady i relacje z poprzednich lat znajdują się na stronie Rowerowego Maja.

Źródło” Urząd m. st. Warszawy

Weekendowe zmiany w kursowaniu pociągów SKM

0
Weekendowe zmiany w kursowaniu pociągów SKM
Stacja Warszawa Al. Jerozolimskie

W najbliższe trzy weekendy, czyli 13-14 stycznia, 20-21 stycznia oraz 27-28 stycznia, z powodu prac przy przebudowie i modernizacji stacji Warszawa Zachodnia wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 i S2. Przed podróżą warto sprawdzić rozkład jazdy.

Linie S1 i S10

W kolejne trzy weekendy stycznia na trasie Otwock – Pruszków 10 pociągów linii S1 pojedzie przez podmiejską linię średnicową i przystanek Warszawa Śródmieście, a 8 pociągów przez dalekobieżną linię średnicową i stację Warszawa Centralna, z pominięciem przystanków Stadion, Powiśle, Śródmieście i Ochota. Zmienią się godziny odjazdów poszczególnych pociągów w obu kierunkach, które ulegną kilkuminutowym przesunięciom w porównaniu z rozkładem obowiązującym w pozostałe dni. Pociągi S10 pozostaną na swojej trasie, tj. Otwock – Warszawa Wschodnia ale ich rozkład również będzie różnił się od standardowego.

Szczegółowy rozkład jazdy dla linii S1 i linii S10.

Linie S2 i S20

Kursowanie pociągów SKM linii S2 13-14 stycznia, 20-21 stycznia oraz 27-28 stycznia zostanie całkowicie zawieszone. Na odcinku Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna będą kursowały pociągi SKM linii S20. Do Lotniska Chopina dojadą pociągi SKM linii S3 (relacji Legionowo Piaski – Warszawa Lotnisko Chopina przez Warszawę Gdańską i Warszawę Zachodnią) oraz pociągi Kolei Mazowieckich linii RL (relacji Modlin – Warszawa Lotnisko Chopina przez Warszawę Centralną).

Szczegółowy rozkład jazdy linii S20.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Wybierz warszawskiego sportowca roku

0
Wybierz warszawskiego sportowca roku
Plebiscyt na najlepszych sportowców Warszawy 2023 r.

Od dziś do 21 stycznia warszawianki i warszawiacy mogą głosować w Plebiscycie na Najlepszych Sportowców Warszawy. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali 9 lutego.

– Plebiscytem na Najlepszych Sportowców Warszawy chcemy podziękować wszystkim sportowcom Warszawy za ich codzienny trud, osiągnięcia oraz występy na sportowych arenach Polski, Europy i świata, którymi dostarczają nam mnóstwo emocji i dodają pozytywnej energii – mówiła Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy. – W powszechnym głosowaniu warszawianki i warszawiacy wybiorą zwycięzców w trzech kategoriach: najpopularniejszy sportowiec roku, sportowa drużyna klubowa roku oraz sportowa impreza roku. Serdecznie Państwa zapraszam do głosowania na swoich ulubieńców! – dodała wiceprezydentka.

Z kolei laureatów w kategoriach najlepszy sportowiec, najlepszy sportowiec niepełnosprawny, trener oraz sportowa osobowość roku, wyłoniła kapituła plebiscytu. W jej skład wchodzą: Tomasz Majewski, Otylia Jędrzejczak, Dorota Idzi, Robert Korzeniowski, Teresa Sukniewicz-Kleiber oraz Andrzej Supron.

– Chciałbym podziękować władzom Warszawy oraz przede wszystkim całej kapitule, która jest jedną z najbardziej sprawiedliwych i najwyższej jakości. Nasza praca przebiegła dość szybko i sprawnie, mimo że mieliśmy z kogo wybierać, bo naprawdę mamy w Warszawie świetnych sportowców – powiedział Tomasz Majewski, przewodniczący kapituły plebiscytu.

Najpopularniejszego sportowca wybiorą warszawiacy

Internauci mogą głosować za pośrednictwem strony na swoich ulubionych sportowców w trzech kategoriach: najpopularniejszy sportowiec roku, sportowa drużyna klubowa roku oraz sportowa impreza roku. Głosy warszawiaków będą zbierane do 21 stycznia.

– Jako sportowiec, który sam startował wielokrotnie w różnych konkursach, bardzo się cieszę, że wszyscy możemy głosować i to kibice wskażą najbardziej lubianego sportowca. I mam prośbę do Państwa o to, żebyśmy nie zwlekali z oddaniem głosu i jak najszybciej docenili naszych warszawskich sportowców – powiedział Robert Korzeniowski, członek kapituły plebiscytu.

O plebiscycie

W latach 2000-2009 partnerem strategicznym Plebiscytu na Najlepszych Sportowców Warszawy był dziennik Życie Warszawy. Od 2010 roku organizatorem jest m.st. Warszawa. Tytuł Najlepszego Sportowca Roku otrzymali m.in. lekkoatletka Anita Włodarczyk, pływaczka Otylia Jędrzejczyk, lekkoatleta Tomasz Majewski, wioślarka Agnieszka Kobus-Zawojska i wioślarz Dominik Czaja.

Zaś głosami internautów tytuł Najpopularniejszego Sportowca Roku przyznano: tenisistce Idze Świątek, karatece Maciejowi Mazurowi, szermierzowi Michałowi Nalewajkowi i koszykarce Klaudii Sosnowskiej.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Remonty warszawskich obiektów sakralnych w 2023 roku

0
Remonty warszawskich obiektów sakralnych w 2023 roku
Cerkiew św. Jana Klimaka na Woli

W ubiegłym roku w 16 warszawskich świątyniach zostały przeprowadzone remonty współfinansowane z budżetu miasta. Łączna kwota dotacji to ponad 3 mln 155 tys. W budowlach odnawiano elewacje, złocenia kopuł, restaurowano malowidła ścienne i remontowano schody.

W formie dotacji na remonty zabytków miasto przekazało łącznie ponad 14 mln 330 tys. zł. Zrealizowano za te pieniądze 93 zadania (72 w formie dotacji, 21 refundacji). Beneficjentami miejskich dotacji były m.in. kościoły i związki wyznaniowe.

Synagoga Nożyków

Synagoga przy ul. Twardej 6 jest jedyną zachowaną i działającą przedwojenną warszawską synagogą. Od 2008 roku budynek przechodzi większe i mniejsze remonty, a łączna kwota dotacji przekracza już milion zł. W ubiegłym roku wymieniono całe krycie dachu oraz naprawiono uszkodzoną konstrukcję drewnianą. Wymieniono elementy więźby, a te które udało się uratować zostały wzmocnione i zabezpieczone odpowiednimi preparatami. Wykonano też całkowicie nowe deskowanie i poszycie z membrany oraz pokryto dach nową blachą. Kwota przyznanej dotacji to ponad 299 tys. zł. We wcześniejszych latach dokonano między innymi konserwacji elewacji i sklepienia nawy głównej.

Synagoga Nożyków
Synagoga Nożyków

Praska bazylika

W ubiegłym roku minęła setna rocznica od konsekracji i nadania tytułu bazyliki mniejszej kościołowi Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Kawęczyńskiej. Miasto stołeczne Warszawa przeznaczyło 250 tys. zł na kolejny etap prac konserwatorskich. Zeszłoroczny remont dotyczył głównie renowacji górnej części elewacji frontowej i schodów wejściowych.

Usunięte zostały zniszczenia, uzupełnione ubytki tynku, całość została wzmocniona, zagruntowana i pomalowana. Wykonano również prace sztukatorskie zdobień. Wymieniono zniszczone obróbki blacharskie i orynnowania.

Praska Bazylika
Praska Bazylika

Warszawskie cerkwie

W cerkwi św. Równej Apostołom Marii Magdaleny zarówno prace przeprowadzone w roku ubiegłym, jak i poprzednim, otrzymały dofinansowanie z budżetu m.st. Warszawy. Zeszłoroczna dotacja na remont elewacji cerkwi wynosiła 260 tys. zł. Natomiast refundacja zadania poniesionego w 2022 r. czyli remontu kopuł i złocenia krzyży, wyniosła 205 tys. zł.

W cerkwi św. Jana Klimaka na Woli dekoracje malarskie wykonane przez Jerzego Nowosielskiego odzyskały dawny blask. Konserwatorzy wykonali badania, które pozwoliły na rozpoznanie składu zapraw, zostały usunięte zabrudzenia i odsłonięto dolne partie ścian i wzmocniono tynk specjalistycznymi preparatami. Program prac konserwatorskich obejmował również wykonanie koniecznych uzupełnień malarstwa i retuszy. Dotacja miasta na konserwację dekoracji malarskich w dolnej cerkwi wynosi 300 tys. zł.  

Kościół św. Stanisława na Woli

Od 2020 r. do 2023 r. miasto dotowało remont elewacji kościoła. Z murów zostały usunięte grzyby, mchy i glony. Ubytki zostały uzupełnione specjalistycznymi kitami. Wymieniono najbardziej zniszczone cegły. Przeprowadzona została także konserwacja ceglanych kształtek okien i wszystkich elementów kamiennych oraz powierzchni otynkowanych. W 2023 r. dotacja wyniosła 220 tys. a łączna kwota dotacji wyniosła 820 tys.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku

0
Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku
Pole Mokotowskie Fot.UM Warszawa

Trzy zmodernizowane parki, ponad 3 km torów pokrytych rozchodnikiem i około 100 tysięcy posadzonych drzew – to stołeczny bilans zazieleniania miasta w 2023 roku.

Realizowano również parki kieszonkowe zaprojektowane w budżecie obywatelskim, a z kolejnych podwórek i przystanków ubyło betonu, który zastąpiła zieleń.

– Zielona Warszawa to nasz priorytet. Dlatego sadzimy drzewa i krzewy, tworzymy nowe parki i modernizujemy te istniejące, torowiska pokrywamy rozchodnikiem, a zbędny beton w miejskiej przestrzeni zastępujemy roślinnością. Wszystko po to, by stolica była miejscem jeszcze bardziej przyjaznym do życia – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

W ubiegłym roku zakończyły się modernizacje trzech dużych terenów zieleni: parku Pod Kopcem Powstania Warszawskiego, parku Cichociemnych Spadochroniarzy AK na Ursynowie i jednego z najbardziej lubianych przez warszawiaków – parku Pole Mokotowskie. We wszystkich trzech miejscach przybyło roślinności – łącznie posadzono tysiące krzewów, bylin i ponad 800 parkowych drzew. W parku Akcji „Burza” dodatkowo pojawiło się około 8,5 tys. sadzonek drzew leśnych. W parkach przybyło też nowych ławek, urządzeń do zabawy dla dzieci czy udogodnień dla osób uprawiających sport.

Park pod kopcem Powstania Warszawskiego  Fot. UM Warszawa
Park pod kopcem Powstania Warszawskiego Fot. UM Warszawa

Warszawskie parki w nowej odsłonie

Największą metamorfozę widać w parku Pole Mokotowskie, gdzie zamiast dotychczasowych betonowych stawów pojawił się nowy układ wodny z roślinnością szuwarową i atrakcyjnymi drewnianymi podestami. Warszawiacy pozytywnie oceniają również zmiany w parku Akcji „Burza” na Mokotowie, gdzie poza platformą widokową z odnowionym symbolem Polski Walczącej zachwycają również charakterystyczne wąwozy czy kładka wśród drzew.

Trzy zmodernizowane parki nie kończą inwestycji stołecznego Zarządu Zieleni. W 2023 roku rozpoczęto też budowę parku linearnego Suwak na pograniczu Ochoty i Mokotowa oraz linearnego skweru wzdłuż ul. Krasińskiego na Żoliborzu. Podpisano też umowy na budowę 13-hektarowego parku Żerańskiego na Białołęce i dwukilometrowego parku linearnego, który powstanie nad obwodnicą Warszawy na Ursynowie.

W ramach projektów z budżetu obywatelskiego w stolicy powstają też parki kieszonkowe, skwery i zielone zakątki.

100 tysięcy nowych drzew

2023 rok to również kolejne nasadzenia. Dzięki stołecznym dzielnicom i miejskim jednostkom w mieście przybyło około 100 tysięcy nowych drzew. Najwięcej z nich – ponad 90 tysięcy – posadzono na gruntach administrowanych przez Lasy Miejskie – Warszawa. Pozostałe drzewa pojawiły się też w parkach, na skwerach i wzdłuż pasów drogowych. Zielone zmiany widać m.in. na placu Trzech Krzyży oraz wzdłuż ulicy Kondratowicza, kolejnych odcinków ulicy Marszałkowskiej czy nowego odcinka ul. Lazurowej na Bemowie.

Rozpoczęto też inwestycje, które pozwolą zazielenić wybrane stołeczne ulice czy place. Nowe drzewa pojawią się m.in. przy ul. Chmielnej, na ulicach Ordona i Jana Kazimierza, wzdłuż trasy tramwajowej do Wilanowa czy na tzw. placu Centralnym przed Pałacem Kultury i Nauki.

Rozchodnik na torowisku na ul. Obozowej  Fot. Tramwaje Warszawskie
Rozchodnik na torowisku na ul. Obozowej Fot. Tramwaje Warszawskie

Zielone tory i przystanki

Zazieleniły się nie tylko stołeczne ulice. Coraz więcej roślin zdobi też warszawskie torowiska tramwajowe. Tylko w ubiegłym roku przybyło ponad 3 km zielonych torów. A dzięki realizowanym obecnie inwestycjom ich łączna długość w stolicy wzrośnie w przyszłym roku do ponad 45 km.

Tramwaje Warszawskie zazieleniają torowiska przede wszystkim różnymi gatunkami rozchodnika. Na niektórych trasach pojawiły się też dodatkowo goździki, krwawnik, byliny a nawet oregano.

Rozchodnik pojawił się również na dachach wiat autobusowych. W stolicy jest już 90 wiat z zielonymi dachami. Ekowiata ma dywan z rozchodnika oraz specjalne szyby przystankowe, ostrzegające ptaki przed zderzeniem. Rozchodnik dobrze toleruje miejskie warunki i niekorzystne warunki klimatyczne – duże różnice temperatury, nasłonecznienie, zmienną wilgotność. Jest praktycznie bezobsługowy – nie wymaga podlewania i nawożenia, długo wygląda świeżo i estetycznie.

Jednak największą zaletą rozchodnika są funkcje oczyszczania powietrza, chłodzenia i magazynowania wody. Rośliny z dachu jednej wiaty pochłaniają rocznie ponad 7 kg dwutlenku węgla i ograniczają zapylenie powietrza o 15-20 proc. Z kolei w słoneczne dni taki „zielony dywan” na dachu obniża temperaturę pod wiatą średnio o 3-5 stopni Celsjusza, a w czasie opadów magazynuje nawet do 150 litrów wody, co sprzyja retencji wody. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia pomaga także owadom, zwłaszcza zapylającym.

Skwer Jacka Kaczmarskiego  Fot. UM Warszawa
Skwer Jacka Kaczmarskiego Fot. UM Warszawa

Trawniki zamiast betonu

W 2023 r. w miejskiej przestrzeni ubyło zbędnego betonu. Dzielnice i miejskie jednostki usunęły kolejne metry kwadratowe utwardzonych powierzchni i zastąpiły je zielenią. Takie zmiany widać na miejskich ulicach ale również np. na skwerze Jacka Kaczmarskiego czy na podwórkach przy ulicach Siewierskiej, Wilczej, Bonifraterskiej i Lewartowskiego.

Nowym trendem w zazielenianiu miasta jest rozbetonowywanie przystanków WTP. Jesienią ub.r. tramwajarze i miejscy ogrodnicy zakończyli prace przy zakładaniu rabat z roślinami na ulicy Grochowskiej. Na dwóch platformach przystanku tramwajowego przy ul. Kickiego płyty chodnikowe zostały zastąpione roślinami – bylinami i kwiatami.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Inwestycje drogowe – podsumowanie 2023 roku

0
Inwestycje drogowe – podsumowanie 2023 roku
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej Fot. Infoulice Warszawa

Nowe wiadukty, estakada, dwa przebudowane kompleksowo place, jeden most pieszo-rowerowy oraz kolejne odcinki nowych lub wyremontowanych dróg – to tylko kilka z najważniejszych inwestycji drogowych, które realizowane były w Warszawie podczas minionych 12 miesięcy.

W stolicy trwają również prace przy kolejnych przedsięwzięciach, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz pieszych – m.in. przebudowa placu Centralnego, remont ul. Chmielnej i budowa parkingu podziemnego na placu Powstańców Warszawskich. – Warszawa się zmienia. Tworzymy dla mieszkanek i mieszkańców miasto wygodne, przyjazne i dostępne! Miasto, w którym chce się żyć – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Estakada w Rembertowie

W styczniu minionego roku kierowcy pojechali nową estakadą nad skrzyżowaniem ul. Żołnierskiej z ul. Marsa w Rembertowie. Jej budowa rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku. Modernizacja prowadzona była na odcinku ok. 5 km, a prace trwały 20 miesięcy. Konstrukcja ma długość ok. 600 m i umożliwia również przejazd nad skrzyżowaniem ul. Marsa z ul. Chełmżyńską i Okularową. – Jest teraz bezpieczniej, zmniejszą się korki. To z pewnością jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w dzielnicy – mówił Rafał Trzaskowski. Z wiaduktu korzystają jednak nie tylko mieszkańcy Rembertowa, ale również kierowcy wjeżdżający do centrum Warszawy.

Nowy wiadukt na Marywilskiej

Zakończyła się przebudowa wiaduktu na ul. Marywilskiej – na odcinku między ulicami Smugową a Kupiecką. Obiekt został w całości wyburzony i odbudowany od nowa. Od kwietnia na obiekcie obowiązywał ruch wahadłowy, w czerwcu kierowcy mogli korzystać już z całej jego szerokości, następnie zrealizowane zostały ostatnie prace związane z infrastrukturą elektryczną.

Na wiadukt wrócili również piesi, którzy mogą korzystać z nowego chodnika. Do ich dyspozycji są też dwie zebry – przy połączeniu obu jezdni Marywilskiej i na drugim krańcu wiaduktu. Przy tym drugim działa sygnalizacja świetlna wyposażona w urządzenie automatycznie wykrywające pieszych i rowerzystów oczekujących na zielone światło.

Po obu stronach przeprawy w pełni przejezdne są również drogi dla rowerów.

Plac Trzech Krzyży  Fot. C. Warś UM Warszawa
Plac Trzech Krzyży Fot. C. Warś UM Warszawa

Zielono i wygodnie na Kondratowicza

W połowie roku zakończyła się również kompleksowa przebudowa ul. Kondratowicza. Teren, który pełnił funkcję zaplecza dla budowy metra na Targówku zmienił się w zieloną, funkcjonalną i bezpieczną przestrzeń. W rewitalizacji arterii udział mieli też mieszkańcy – sadząc setki drzew i krzewów, dzięki czemu ul. Kondratowicza stałą się „Aleją tysiąca drzew”.

– Dziś, po zakończeniu prac, ul. Kondratowicza jest zupełnie inna – zmieniła się nie do poznania, stając się miejscem nowoczesnym, kompleksowo przebudowanym, zielonym i przyjaznym dla wszystkich użytkowników; miejscem z szerokimi ścieżkami rowerowymi, miejscami wypoczynku z nowymi ławkami. Jest tu również bezpiecznie – dzięki LED-owym latarniom oraz dodatkowym pięciu nowym przejściom dla pieszych – mówił prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej kończącej modernizację ulicy.

Lazurowa dla Bemowa

Od końca października kierowcy mogą korzystać z obydwu nowych jezdni ul. Lazurowej – między ul. Górczewską a trasą S8. Powstały tu również nowe chodniki, droga rowerowa i przystanki autobusowe. Nie zapomniano również o zieleni. Posadzono 95 drzew oraz 6 tys. krzewów, 5 tys. bylin i traw ozdobnych. Budowa tej ważnej dla mieszkańców Bemowa ulicy – na odcinku o długości ok. 500 m – trwała niecały rok.

Ulica Lazurowa – od Górczewskiej do alei Obrońców Grodna (trasa S8) – stanowi ostatni odcinek drogi biegnącej przez dzielnice Ursus, Włochy i Bemowo między południową a zachodnią częścią obwodnicy Warszawy.

Otwarcie południowego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej

Już od dwóch miesięcy, a dokładnie od 31 października, otwarty jest dla ruchu samochodowego południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Są na nim trzy pasy ruchu w stronę Pragi-Południe – dwa dla kierowców indywidualnych i buspas. Według planów nowe dwa wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola miały być gotowe w marcu 2024 r.

– Trasa Łazienkowska przy Agrykoli jest już gotowa. Tak, jak zapowiadałem – otwieramy ją kilka miesięcy przed terminem. Dziś oddajemy do ruchu drugi z nowo wybudowanych wiaduktów – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski

Po zakończeniu prac wykończeniowych, na co wykonawca ma czas do marca 2024 r., zmianę na lepsze odczują nie tylko kierowcy. Na nowych wiaduktach, poza jezdniami, otwarte zostaną obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi. 

Marszałkowska jak nowa

W listopadzie zakończyły się prace przy przebudowie ul. Marszałkowskiej i pl. Bankowego. Między al. Solidarności a ul. Królewską wyremontowany został chodnik, powstała droga dla rowerów i uporządkowano parkowanie. Całość zmian dopełnia nowo posadzona zieleń. Jest tu ponad 70 drzew oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy.

Natomiast na wiosnę br. planowany jest remont nawierzchni zachodniej jezdni ul. Marszałkowskiej – między pl. Bankowym a ul. Królewską.

Most pieszo-rowerowy  Fot. C Warś UM Warszawa
Most pieszo-rowerowy Fot. C Warś UM Warszawa

Zielony plac Trzech Krzyży

Zmiany na pl. Trzech Krzyży rozpoczęły się w zeszłym roku. Kierowcy i piesi zyskali tu nową nawierzchnię jezdni i chodników. Natomiast rowerzyści – przeznaczoną dla siebie infrastrukturę. Teraz mogą oni korzystać z drogi, która wygodnie prowadzi wzdłuż Al. Ujazdowskich i Nowego Światu.

To niejedyne zmiany na pl. Trzech Krzyży. Przejście dla pieszych w jego centralnej części zyskało sygnalizację i azyle. Pasażerowie komunikacji miejskiej już nie muszą przesiadać się między przystankami rozrzuconymi po placu – utworzono jeden wspólny dla licznych linii autobusowych.

Ważnym elementem zmian na pl. Trzech Krzyży było też odtworzenie wielu elementów zieleni, które stanowiły istotną część tej przestrzeni przed II wojną światową. Oprócz nowych drzew, krzewów, bylin i trawników wzdłuż północnej i wschodniej pierzei, zielony charakter będą mieć także mniejsze wyspy po północnej i południowej stronie Kościoła św. Aleksandra.

– Plac Trzech Krzyży przeszedł remont, powstała tu długo wyczekiwana droga dla rowerów, ale to, co tak naprawdę stanowi o jego metamorfozie to zieleń, która wróciła tu po blisko stu latach – mówił Rafał Trzaskowski.

Most pieszo-rowerowy prawie gotowy

Dobiega końca budowa mostu-pieszo rowerowego przez Wisłę. Długa, licząca 452 metry przeprawa znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

– Liczę na to, że most pieszo-rowerowy stanie się symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki i warszawiacy będą chętnie korzystać – mówi Rafał Trzaskowski.

Cała konstrukcja mostu jest gotowa. Obecnie trwają prace wykończeniowe.

Prace toczą się nie tylko na samym moście – umacniane są również skarpy rampy południowej oraz układane płyty betonowe zdemontowane z bulwarów na czas budowy. W najbliższym czasie ma rozpocząć się montaż kolejnych balustrad oraz desek na siedziskach. Ma pojawić się również okablowanie pod instalację oświetleniową.

Przeprawa ma być zakończona wiosną 2024 r.

Wygodniejszy plac Na Rozdrożu

Na półmetku są prace modernizacyjne na placu Na Rozdrożu. Zmienia się on w wygodną przestrzeń dostępną dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców. W grudniu wytyczane były nowe, naziemne „zebry” dla pieszych. Zastąpią one przejścia podziemne – uciążliwe zwłaszcza dla osób starszych, rodziców z dziećmi i osób z ograniczeniami ruchu. Po zakończeniu prac wszystkie przejścia na pl. Na Rozdrożu będą naziemne – w tym dwa nowe: po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi al. Wyzwolenia.

To duże ułatwienie dla mieszkańców, którym znacznie wygodniej będzie się teraz poruszało między różnymi częściami rozległego placu. Bezpieczeństwo zapewni im sygnalizacja świetlna i azyle wybudowane pośrodku zebry.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Na Nowy Rok

0
Na Nowy Rok
Z Noworocznym Powinszowaniem

Niech się spełnią Wasze pragnienia, dużo szczęścia i wspaniałych doznań w nowym 2024 roku.                         Pomyślności wszelakiej życzy Redakcja Przeglądu Wolskiego.

Spacerkiem po wspomnieniach – c.d.

0
Spacerkiem po wspomnieniach – c.d.
Serwus, już jestem na tym świecie - 1959 r.

Wola lat sześćdziesiątych, Czyste, Rogalińska, fabryka Dąbrowskiego, we wspomnieniach redaktora Janusza Dziano

    Z tyłu, za budynkiem Fabryki Henryka Dąbrowskiego, na całej długości ulicy Rogalińskiej, ciągnął się pas ziemi uprawnej. Teren pokrywał kobierzec różnobarwnych kwiatów, wabiący silnym aromatem liczne pszczoły i motyle. Całość dopełniał ogród warzywny oraz sad owocowy.
    Na tyłach, przyklejony do ściany fabryki, stał wysoki gołębnik z monstrualną drabiną. Jego specyficzna woń nie była niczym szczególnym. Wszak obecność „bujających” po Wolskim niebie ptasich rycerzy przestworzy, była naszą codziennością, normalka. Obok części ogrodowej, tkwił w ziemi poniemiecki basen przeciwpożarowy. Mieszkańcy i pracownicy Cefarmu skutecznie wyczyścili go i napełnili wodą.

Otwarcie zakładowego "terenu rekreacyjnego" w latach 1952/1953
Otwarcie zakładowego „terenu rekreacyjnego” w latach 1952/1953

    Latem obiekt stanowił ogromną atrakcję. Mały bo mały, ale był. Jedyny odkryty basen w najbliższej okolicy, miejsce do niedzielnego wypoczynku. Kocyki, trawka, kilka stolików i taboretów. Pełna kultura.
    Sąsiadki przynosiły smakowite ciasta i orzeźwiające napoje w butelkach po oranżadzie. Pan Tadeusz, sąsiad z drugiego piętra, zainstalował tu nawet stolik do szachów i gry w warcaby. Blat szachownicy pięknie wyrzeźbił, figury i piony ulokował w ozdobnych pudełkach z drewna. A wszystko to ręczna robota.
Kobiety dostarczały własnej produkcji artykuły spożywcze, frykasy zgodne z letnią temperaturą i kulinarnym upodobaniem. Na obiad serwowały zupy owocowe z wiśni lub rabarbaru, a do tego ręcznie robiony makaron. Na drugie danie pierogi z farszem dowolnym, pyzy lub leniwe kluseczki. Dania mięsne stanowiły okazjonalny wyjątek, nie zawsze gościły w domowym menu. Niby nic szczególnego, jednak na świeżym powietrzu wszystko smakowało niczym pychoty z Baru mlecznego na Działdowskiej.
    W Delikatesach na Wolskiej można było kupić praktycznie wszystko, nawet kawior czy wędzonego węgorza. Wędlinę kupowano w bieżącym zapotrzebowaniu. Kilka plasterków do śniadania i na kanapki do szkoły lub pracy. Braki w zaopatrzeniu i hurtowe zakupy, to lata trochę późniejsze.
    Typowo męskie dodatki do gastronomii panowie odkładali na spotkania wieczorne. Bo to i chłodniej, a bez obecności kobiet zdecydowanie bezpieczniej.

Cefarm jeszcze jako Centrofarm. Ojciec przy kabinie samochodu - 1952 r..
Cefarm jeszcze jako Centrofarm. Ojciec przy kabinie samochodu – 1952 r..

    Dzieciarnia ochoczo korzystała z basenu. Wesołe zabawy i figle na pływającej po wodzie ogromnej dętce samochodowej. Była radocha na całego, czyli ubaw po szyję.
Bitwy morskie z wymyślonym przeciwnikiem, a czasem z dzieciarnią mieszkającą na pobliskim osiedlu tramwajarskim. Co z tego, że człowiek opił się wody. To mięta i detal. Grunt to zabawa na sto fajerek i piecyk węglowy.
    Jednak dla mnie i kumpli najsilniejszym magnesem były dwa dorodne drzewa czereśni.
Owoc zakazany ma smak szczególny. Wiadoma sprawa, jak świat światem.
Siostra Ignacja, zakonnica ucząca mnie religii w kościele św. Klemensa przy Karolkowej, wspominała często o podobnym fakcie biblijnym.
Adam z Ewką za zerwanie zakazanego owocu wyfrunęli dyscyplinarnie z raju, my jednak zupełnie się tym nie przejmowaliśmy. Z naszego ówczesnego „raju”, formalnie nie dało się wyfrunąć. Nawet jakby kto bardzo chciał.
    Nikt z dzieciaków nie pytał czy można zachachmęcić to i owo. Bo jaka to radocha ? Lipa na resorach, pozbawiona emocji wspólnej zabawy i pokusy zakazanego smaku.
Przekradanie się, baczna obserwacja terenu, wspinaczka po lince na wysoki mur. To wyzwania godne scen z filmów przygodowych, czasem wyświetlanych w pobliskim kinie Mazowsze przy Kasprzaka.

Jesienny spacer w Łazienkach Królewskich - 1962 r.
Jesienny spacer w Łazienkach Królewskich – 1962 r.

    Smak dorodnych czereśni był wyborny. Nie to co owoce zakupione w warzywniaku pani Kunowskiej przy ulicy Brylowskiej. I owszem, czasem brzuch rozbolał, bo umiar to pojęcie dzieciom nieznane, wręcz abstrakcyjne. Oddzielną motywację stanowiła obecność nienażartych szpaków. Latało to po całej Woli, szabrowało dorodne i soczyste owoce. A my co? Cygance spod kiecki wypadliśmy?
    Czasem zdarzało się wpaść w ręce stróża, wartownika nadzorującego powierzony mu teren. Srogą karą było zjedzenie kilku kwaśnych jabłek i perspektywa częstych posiedzeń w „salonie westchnień”. Leberko i detal, to też nie zniechęcało.
Akcja czereśnia była lepsza niż podchody, skakanie z dachu baraku na pryzmę piachu, gra w „zośkę”, „ciupy” lub „pikuty”. Parę wiosen starsi koledzy uwielbiali strzelanie z klucza oraz uliczne wyścigi z fajerą i pogrzebaczem.
    A wartownik? Czasem był trzeźwy i przez to dość szybki. Jednak pokusa była silniejsza.
My albo on, kto kogo oszuka, kto przechytrzy i wystawi delikwenta rufą do wiatru.
    Bywało jednak, że to wartownik podstępem nas pokonał. Złapał za kołnierz i uwięził w stróżówce przy wejściu. No cóż, w końcu nawet dzieci mają swój słabszy dzień.
    Po niefortunnym zatrzymaniu, łowca amatorów czereśni dawał znać telefonicznie wartownikowi z Cefarmu, a ten drałował po rodziców. Na negocjacje chodziły nasze mamy, ojcowie nie nadawali się do pełnienia takiej funkcji. Bywało, że dali synowi w ucho, nawymyślali bo musieli, popędzili do domu. Jednak by załagodzić niefortunną scysję, wypijali z pilnującym obiektu ćwiarteczkę ”za zdrowie ludu pracującego miast i wsi”.
    Kobiety doskonale znały efekty męskich negocjacji. Wolały wziąć sprawy w swoje ręce, a przy okazji nawymyślać „łowcy niewinnych duszyczek”. Bo brak zrozumienia dla dziecięcych zabaw, to na Woli było formalne przestępstwo.

Moja klasa na terenie kościoła św. Klemensa - 1968 r.
Moja klasa na terenie kościoła św. Klemensa – 1968 r.

    Wspomniany ogród ciągnął się na granicy terenu „Cefarmu” i graniczył z dawną ślusarnią Antoniego Szmalenberga pod adresem Skierniewickia 12. Postać dobrze znana pobliskim mieszkańcom. Bo kto inny wyprodukował reprezentacyjną bramę wejściową dla domu Króla Słodyczy, Pana Wedla? Misternie i po mistrzowsku wykuwał w metalu najwymyślniejsze kształty i ozdobne ornamenty? Obiekt ciekawy, ale nie aż tak by łapać kontuzje na wysokim murze okalającym posesję.
Za ślusarnią była jeszcze jedna atrakcja, dość aromatyczna.
„Wytwórnia win owocowych i soków” J. Jaccak i A. Szumski – Skierniewicka 10 (później Warsowin).
    Cały wolny teren zajmowały drewniane skrzynki do przewozu wspomnianych produktów. Aromat dochodzący z wytwórni mieszał się wyziewami fabryczki „zapachów do ciast” Henryka Dąbrowskiego. Że nikt w tamtych czasach nie pobierał od mieszkańców „opłat za mikroklimat”? Wdychali za friko, czyli zupełne darmoszkie.
    Po zapadnięciu zmroku skrzynki „ożywały”, dość głośno mrucząc i złowrogo prychając. To koty urządziły tu sobie wygodne kwatery, swoiste bazy wypadowe do szlajania się po całej okolicy.

Droga z kościoła ulicą Karolkową w stronę Siedmiogrodzkiej.
Droga z kościoła ulicą Karolkową w stronę Siedmiogrodzkiej.

Jednak nie wchodziliśmy tam, pazury to groźny i bolesny oręż. A alkoholowy aromat?  Stanowił dla „futrzaków” szczególną atrakcję oraz wydatnie wpływał na przyrost licznej populacji.
    Na końcu wspomnianego terenu prężnie działał żłobek i przedszkole – Zakładów Radiowych Kasprzaka. Teren dobrze znany. Głównie z racji przekazywania mej cielesnej powłoki w ręce przemiłego i fachowego personelu placówki. Wspaniałe wspomnienia.

c.d.n

Komunikacja miejska w Sylwestra, Nowy Rok i Trzech Króli

0
Komunikacja miejska w Sylwestra, Nowy Rok i Trzech Króli
Tramwaj świąteczny 2023 Fot. ZTM Warszawa

W okresie sylwestrowo-noworocznym, a także w święto Trzech Króli, z Warszawskiego Transportu Publicznego korzysta mniejsza liczba pasażerów. Dlatego zmienią się rozkłady jazdy – dostosowane do potrzeb korzystających ze stołecznej komunikacji.

Przez całą sylwestrową noc będzie kursowało metro. Przed podróżą warto jednak sprawdzić rozkład. Wciąż można także zaplanować spacer zimowym deptakiem na Trakcie Królewskim.
W związku ze świąteczno-noworoczną przerwą w szkołach podstawowych, średnich a także na uczelniach wyższych, ale również okresem urlopowym, stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego przygotował zmiany, które dostosują kursowanie WTP do zmniejszonego zapotrzebowania.

30 i 31 grudnia

W ostatnie dwa dni 2023 roku (weekend 30-31 grudnia) w Warszawskim Transporcie Publicznym obowiązywał będzie standardowy rozkład jazdy (z wyjątkiem kilku linii autobusowych – szczegóły na stronie WTP). Przez całą noc sylwestrową będzie jeździło metro.

Metro świąteczne 2023 Fot. MW UM Warszawa
Metro świąteczne 2023 Fot. MW UM Warszawa

1 stycznia – Nowy Rok

W poniedziałek, 1 stycznia, dla autobusów będzie obowiązywał rozkład jazdy dnia świątecznego, z zawieszeniem kursowania lub korektą rozkładów i tras wybranych linii, a dla tramwajów rozkład specjalny (kursy co ok. 10 lub 20 minut, w zależności od linii), wraz zawieszeniem wybranych linii. Metro w godz. 6:00-23:00 będzie kursowało co 6-7 minut, w pozostałych godzinach co ok. 10 minut.

6 stycznia – Trzech Króli

Tramwaje będą kursowały według weekendowego rozkładu jazdy, a metro – według niedzielnego (w nocy z 6 na 7 stycznia będą również kursy nocne). Autobusy przez cały weekend będą jeździły „świątecznie”, z zawieszeniem kilku wybranych linii. Szczegóły na stronie WTP.

Zmiany w kursowaniu pociągów WKD

Zakończyły się prace przy rozbudowie linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. W związku z tym od soboty, 30 grudnia, od godz. 3:00 zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu pociągów WKD. Pociągi na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska pojadą teraz po obu torach bez ograniczeń, a częstotliwość kursowania wyniesie: co 15-30 minut w dni powszednie w godzinach szczytu, co 20-40 minut w dni powszednie poza godzinami szczytu oraz co 60 minut w soboty, niedziele i święta. Częstotliwość kursowania pociągów do/z Milanówka wyniesie co 60 minut we wszystkie dni. Nie będzie pociągów na krótszej relacji, tj. do/z Podkowy Leśnej Głównej, które ulegną wydłużeniu do Grodziska Mazowieckiego.

Równocześnie w związku z kontynuacją prac na stacji Warszawa Zachodnia, realizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, składy WKD nadal będą dojeżdżać tylko do przystanku osobowego Warszawa Reduta Ordona.

Szczegóły na stronie WKD.

Autobus i pociągi SKM Fot. UM Warszawa
Autobus i pociągi SKM Fot. UM Warszawa

Zimowe spacery Traktem Królewskim

To już ostatnia okazja, żeby skorzystać ze spacerów po deptaku na Trakcie Królewskim, czyli – zamkniętych dla ruchu samochodowego – ulic od palmy przy rondzie gen Ch. De Gaulle’a do kolumny Zygmunta III Wazy. Tak będzie w najbliższy weekend – włącznie z Nowym Rokiem. Po raz ostatni Trakt zostanie wyłączony z ruchu w weekend święta Trzech Króli, czyli w sobotę i niedzielę, 6 i 7 stycznia. W tych dniach autobusy w rejonie ul. Nowy Świat i Krakowskiego Przedmieścia pojadą inaczej.

Warto skorzystać z takiej okazji i wybrać się np. na sylwestrowy lub noworoczny spacer i zobaczyć efektowną i robiącą furorę wśród zwiedzających świąteczną iluminację na Krakowskim Przedmieściu oraz choinkę na placu Zamkowym.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Rusz się Warszawo po Świętach!

0
Rusz się Warszawo po Świętach!
Plakat Rusz się Warszawo po Świętach 2023

Ruchu nigdy dosyć, a zwłaszcza w okresie świątecznym. Stołeczne Centrum Sportu Aktywna Warszawa przygotowało specjalną ofertę aktywności fizycznych, dzięki której szybciej będzie można pozbyć się nadmiarowych kalorii.

Miasto po raz kolejny zaprasza wszystkich mieszkańców Warszawy do udziału w akcji „Rusz się Warszawo po Świętach”. Codziennie, do 31 grudnia, chętni do uprawiania sportu będą mogli bezpłatnie korzystać z licznych atrakcji.

Lodowiska i pływalnie

Mieszkanki i mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego korzystania z miejskich pływalni krytych i lodowisk. Wystarczy wziąć ze sobą Kartę Warszawiaka lub Kartę Młodego Warszawiaka.

Z usług tych ośrodków można korzystać:

Ośrodek Inflancka – pływanie rekreacyjne (60 min w strefie płatnej w godzinach otwarcia obiektu dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka);
Ośrodek Namysłowska – pływanie rekreacyjne (60 min w strefie płatnej w godzinach otwarcia obiektu dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka);
Ośrodek Grzybowska – pływanie rekreacyjne (60 min w strefie płatnej w godzinach otwarcia obiektu dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka);
Ośrodek Rozbrat – pływanie rekreacyjne (60 min w strefie płatnej w godzinach otwarcia obiektu dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka);
Ośrodek Polonia – pływanie rekreacyjne (45 minut w strefie płatnej w godzinach 6:00- 19:00 dla posiadaczy Karty Warszawiaka/ Młodego Warszawiaka);
Ośrodek Stegny – jazda rekreacyjna na lodowisku dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka w dniach 27, 28, 29 grudnia od 8:30 do 14:30 oraz w dniach 30 i 31 grudnia w godzinach 12.00-14.00);
Lodowisko w Ośrodku Moczydło – jazda rekreacyjna na lodowisku w godzinach otwarcia obiektu dla posiadaczy Karty Warszawiaka/Młodego Warszawiaka);
Lodowisko Rynek Starego Miasta – jazda rekreacyjna na lodowisku. Obiekt udostępniany bezpłatnie dla wszystkich chętnych;
Lodowisko przed PKiN – jazda rekreacyjna na lodowisku. Obiekt udostępniany bezpłatnie dla wszystkich chętnych.

Dzielnice zapraszają

Warszawskie dzielnice także przygotowały specjalną ofertę w swoich ośrodkach sportowych. Do siłowni zapraszają m.in. Park Kultury w Powsinie czy OSiR Bemowo (ul. Oławska i Obrońców Tobruku 40). Na Bemowie można także korzystać z pływalni „Pingwin” przy ul. Oławskiej 3a w godz. 6:00 – 22:00 oraz 31.12.2023 w godz. 6:00 – 14:00. A dzielnica Ochota zaprasza na ul. Rokosowską, gdzie czynne jest lodowisko codziennie w godzinach 11:00 – 14:00. Z kolei w Śródmieściu można bezpłatnie skorzystać z oferty OSiR Polna – m.in. zagrać w tenisa stołowego i pickleball’a.

Więcej informacji na temat wydarzeń dzielnicowych znajduje się na stronie Warszawy 19115 i sport.um.warszawa.pl.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy