M.st. Warszawa i służby od początku roku przeprowadziły 1162 kontrole taksówek i przewozów samochodami osobowymi. W 412 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości. Był to m.in. brak uprawnień do kierowania, fałszywe prawa jazdy, a także nielegalne zatrudnienie.
Prezydent m.st. Warszawy jako organ licencyjny we współpracy z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego od stycznia do końca września 2023 r. prowadził kontrole legalności przewozu samochodem osobowym i taksówką na terenie miasta. Sprawdzane było także przestrzeganie przez przewoźników obowiązujących norm prawnych podczas transportu drogowego.
Do najpoważniejszych naruszeń należały:
– 57 kierowców wykonywało transport drogowy osób bez licencji podszywając się pod warszawskie taksówki, – w 36 przypadkach pośrednik przy przewozie osób zlecił transport osób przedsiębiorcom, którzy nie posiadali wymaganej licencji „TAXI”, – 30 kierowców legitymowało się fałszywym prawem jazdy, – 45 kierowców nie posiadało uprawnień do kierowania pojazdami, – 1 kierowca był pod wpływem środków odurzających, – 44 kierowców bez badań lekarskich i psychologicznych, – w 131 przypadkach naruszone zostały przepisy prawa miejscowego (w szczególności oznakowanie taksówki niezgodne z uchwałą Rady m.st. Warszawy), – 88 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, – 1 pojazd „TAXI” poszukiwany, – 1 podrobiony wypis z licencji ( w wyniku dalszych czynności prowadzonych przez Policję ujawniono komputer i telefon, na którym znajdowały się podrobione wypisy z licencji, identyfikatory kierowcy TAXI i zaświadczenia z KRK).
Ponadto 5 kierowców taksówek pobrało należność niezgodnie z cennikiem naruszając przepisy prawa miejscowego.
Podczas kontroli na drodze stwierdzono naruszenia z ustawy o transporcie drogowym na kwotę 2 778 500 zł, jednak suma kar pieniężanach nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej, nie może przekroczyć kwoty 12 tys. zł. Kary administracyjne za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym nakłada Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego.
Straż Graniczna zatrzymała dwudziestu siedmiu kierowców.
Warto pamiętać
Po zakończonym kursie każdy kierowca bez zbędnej zwłoki ma obowiązek wydania paragonu fiskalnego z kasy fiskalnej lub przesłać go za pomocą aplikacji na urządzenie mobilne zamawiającego. Odmowa wydania paragonu przez przewoźnika jest naruszeniem przepisów prawa i może stanowić podstawę do nieuregulowania należności za przejazd.
Maja Komorowska, Damian Damięcki i Anna Nehrebecka – to tylko niektórzy z 350 kwestujących, których będzie można spotkać podczas 49. zaduszkowej kwesty na Cmentarzu Powązkowskim. Od niemal pół wieku kwesta ma ten sam cel – ratowanie zabytkowych nagrobków.
Po raz pierwszy na Starych Powązkach kwestowano w 1975 roku z inicjatywy Jerzego Waldorffa. W tym roku zbiórka odbędzie się we wtorek (31 października) i w środę (1 listopada) w godz. od 9:00 do 19:00.
Kwestowanie zapoczątkowali warszawscy artyści teatru i filmu i do dziś stanowią oni około 40% wszystkich kwestujących. Jednak współcześnie formuła zbiórki jest otwarta dla każdego, a do grona kwestarzy dołączyli dziennikarze, publicyści, politycy, działacze stowarzyszeń oraz młodzież licealna i akademicka. Wszystko to sprawia, że Zaduszkowe Kwestowanie na Starych Powązkach jest zgodne z definicją niematerialnego dziedzictwa kulturowego konwencji UNESCO. Żeby ochronić tę tradycję organizatorzy zabiegają o wpis kwesty na Krajową listę dziedzictwa.
Kogo będzie można spotkać na Cmentarzu Powązkowskim?
W tym roku kwestować będzie 350 osób. Są wśród nich zarówno uczestnicy pierwszej kwesty w 1975 r. – Maja Komorowska, Damian Damięcki i Olgierd Łukaszewicz, jak i osoby, które wezmą udział w akcji po raz pierwszy. Wolontariusze przyjeżdżają ze wszystkich stron Polski m.in. z Gdańska, Krakowa, Łowicza czy Nowego Targu.
Organizatorzy spodziewają się, że w kweście będą uczestniczyć m.in.: Artur i Franciszek Barcisiowie, Artur Andrus, rodzina Damięckich, Krzysztof Daukszewicz, Hanna Gil-Piątek, Barbara Nowacka, Irena Santor, Maciej Orłoś, Jacek Rozenek, Joanna Szczepkowska z córkami, bracia Zdrójkowscy, Katarzyna Grochola, Krzysztof Ibisz czy artyści z Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”.
Na co przeznaczane są pieniądze ze zbiórki?
Do tej pory dzięki hojności warszawiaków udało się uratować wiele z zabytkowych kwater, pomników nagrobnych i grobowców. W ciągu czterdziestu dziewięciu lat przeprowadzono łącznie ok. 1600 prac konserwatorskich.
W 2022 roku zakończono prace przy 30 kaplicach i grobowcach wzdłuż alei od bramy św. Honoraty do katakumb. A w roku 2023 odnowiono łącznie 10 pomników nagrobnych.
Na rok 2024 zaplanowano wykonanie 16 pomników nagrobnych m.in. Anny Tymińskiej, Florianny Szałackiej, rodziny Sommerów oraz Delfiny Henrici.
Filmowa opowieść o tradycyjnej kweście
Warszawskie Powązki to niezwykła, narodowa nekropolia, na terenie której znajdują się bezcenne dzieła sztuki upamiętniające historię Warszawy. Szczególna atmosfera panuje tam każdego roku w okolicy Dnia Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego, a wielu warszawiaków nie wyobraża sobie, że mogłaby w tym czasie nie odbyć się kwesta. Właśnie o tej wyjątkowej, zaduszkowej tradycji opowiada film „Kwesta na Powązkach”, który nakręcono w ramach cyklu „Niematerialna Warszawa”. Filmy prezentują przekazywane międzypokoleniowo praktyki, tradycje i zwyczaje budujące warszawską tożsamość, a także kształtujące związek ludzi z miastem.
Tradycyjnie w dzień Wszystkich Świętych wielu mieszkańców stolicy i gości odwiedzi stołeczne cmentarze. Jak co roku Warszawa zadba, aby dojazd był szybki i sprawny – już od soboty, 28 października, uruchomione zostaną kolejne linie cmentarne. Od najbliższego weekendu zmieni się również organizacja ruchu w pobliżu nekropolii.
Ruch drogowy w sąsiedztwie większości cmentarzy zostanie ograniczony. Niektórymi ulicami będą mogły jeździć wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej, taksówki oraz: posiadacze identyfikatorów „H” (dla prowadzących działalność handlową), „T” (dla osób z niepełnosprawnościami, pracowników instytucji mieszczących się przy danej ulicy i mieszkańców) i „M” (służby miejskie i państwowe oraz placówki dyplomatyczne). W pobliżu nekropolii wyznaczone zostaną specjalne parkingi, a ruchem będzie kierowała policja.
Zmiany już od soboty
Pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w okolicy Cmentarza Bródnowskiego. Już w sobotę i niedzielę, 28 i 29 października, kierowcy indywidualni nie przejadą ulicą św. Wincentego, pomiędzy rondem Żaba a ulicą Gilarską. Na Bielanach zamknięte dla samochodów indywidualnych i wyłączone z parkowania będą ulica Wólczyńska na odcinku od Arkuszowej do K. Wóycickiego oraz ulica K. Wóycickiego przy głównej bramie cmentarza. Będą tam kursowały tylko autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego.
Z większymi zmianami kierowcy muszą liczyć się w środę, 1 listopada. Tego dnia zamknięte dla samochodów zostaną m.in. ulice św. Wincentego, Odrowąża i Wysockiego, a także fragment ulicy Matki Teresy z Kalkuty – od św. Wincentego do Rembielińskiej. Parkingi będą na ulicach Matki Teresy z Kalkuty i Wysockiego.
Specjalna organizacja ruchu zostanie wprowadzona także w okolicach Cmentarza Północnego – na ulice Wólczyńską i Arkuszową wjadą tylko okoliczni mieszkańcy. Częściowo zamknięta będzie także ulica Wóycickiego przy bramie głównej cmentarza.
Osoby wybierające się samochodem na Cmentarz Powązkowski lub Cmentarz Wojskowy powinny pamiętać, że nie wjadą na ulicę Powązkowską od strony Okopowej ani od strony Trasy AK. Z ulicy Krasińskiego będzie można pojechać tylko do Tatarskiej. Zamknięta będzie także jezdnia ulicy Okopowej w stronę Ochoty, na odcinku od ronda Zgrupowania AK Radosława do ulicy Anielewicza. Natomiast na nitce w przeciwnym kierunku zostaną urządzone parkingi. Zostawić auto będzie można także na ulicach: gen. Maczka, tzw. starej Powązkowskiej, Okopowej, Tatarskiej i Ostroroga.
Cmentarz Wolski i Cmentarz Powstańców Warszawy
Wygodnie na te cmentarze (przystanek Sowińskiego) będzie można dojechać specjalnymi autobusami linii: C12 (Okopowa – Cm. Wolski – Powązki), C84 (pl. Narutowicza – Cm. Wolski – Cm. Północny), do których można wsiąść m.in. przy stacji metra Bemowo oraz Płocka (tylko C12). Dostać się tu można również regularnymi liniami 105, 194, 197, 255, 713, 716 i Z26, a także tramwajem 76 (Metro Młociny – Fort Wola).
W pobliżu cmentarza wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy na ulicach: Sowińskiego od ulicy Pustola w stronę Jana Olbrachta oraz Pustola od ulicy Antka Rozpylacza w kierunku Redutowej.
Więcej autobusów, metro częściej
W środę, 1 listopada, na warszawskie ulicy wyjadą autobusy i tramwaje 24 dodatkowych linii – niektóre z nich będą kursowały z częstotliwością nawet co 1-2 minuty. Komunikacja miejska będzie miała priorytet w rejonie cmentarzy, dlatego lepiej pozostawić samochód w domu i wybrać Warszawski Transport Publiczny.
Autobusy i tramwaje linii cmentarnych kursować będą w godz. 7:00 -19:00. Wyjątkiem są linie C11 i C90, które dowożą pasażerów w okolice Cmentarza Powązkowskiego. Wiele osób wybiera się tam na spacer po zachodzie słońca, dlatego te autobusy będą jeździły w godz. 7:00-21:00.
Poza liniami specjalnymi dojazd na cmentarze będzie możliwy także autobusami i tramwajami regularnych linii, dlatego wiele z nich będzie kursowało częściej, a do ich obsługi skierowane zostaną pojazdy o większej pojemności. Uruchomione zostaną dodatkowe przystanki autobusowe w pobliżu cmentarzy. Przystanki „na żądanie”, które są w bezpośrednim sąsiedztwie nekropolii, w tych dniach będą funkcjonowały jako stałe – autobusy zatrzymają się na nich bez konieczności sygnalizacji takiej potrzeby.
Tego dnia na trasy wyjedzie najwięcej tramwajów i autobusów – większość linii cmentarnych będzie kursowało z częstotliwością 3-5 minut. Najczęstszą linią będzie C09 – autobusy łączące węzeł Metro Młociny z bramą główną Cmentarza Północnego podstawiać się będą nawet co 1 minutę. Autobusy linii C13 na trasie między cmentarzami Bródnowskim i Północnym, będą kursowały co ok. 2 minuty i 30 sekund.
Wiele osób udających się na cmentarze skorzysta z metra, które 1 listopada – w okresie największego nasilenia ruchu pasażerskiego – będzie kursować co 3 minuty na linii M1 i co 3,5 minuty na linii M2.
Łącznie, razem z regularnymi liniami autobusowymi i tramwajowymi, na stołeczne ulice wyjedzie wtedy ponad 1300 autobusów i 250 tramwajów. Do pracy ruszą też instruktorzy nadzoru ruchu i informatorzy, którzy zadbają o to, by pasażerowie sprawnie i bezpiecznie dotarli na warszawskie cmentarze.
Linie cmentarne Warszawa 2023
Komunikacja miejska w weekend 28-29 października (sobota – niedziela)
Już od soboty 21 października kursują autobusy pierwszej linii cmentarnej C40 – łączą węzeł przesiadkowy Młociny z największą warszawską nekropolią, czyli Cmentarzem Północnym.
W sobotę i niedzielę poprzedzające dzień Wszystkich Świętych tramwaje będą kursowały według sobotniego rozkładu jazdy, autobusy i metro natomiast zgodnie z rozkładami jazdy dla weekendowych dni.
28 i 29 października na trasy wyjadą tramwaje i autobusy specjalnych linii cmentarnych. Dowiozą do najważniejszych warszawskich nekropolii: na Cmentarz Bródnowski – tramwaje linii C1, C4, C6 autobusy linii C11, C13; Powązkowski – tramwaje linii C1, autobusy C11, C90; Północny – C09, C13, C40, C84. Częściej będą kursowały tramwaje linii 3 i autobusy linii 169, 173, 181, 183, 189, 409, 500, Z26. Dodatkowo na wybranych przystankach „na żądanie” – bez konieczności sygnalizowania przez pasażerów – będą się zatrzymywały autobusy linii: 103, 115, 122, 129, 139, 142, 145, 161, 164, 173, 177, 178, 180, 181, 183, 185, 187, 189, 191, 193, 194, 200, 209, 210, 212, 213, 245, 251, 409, 514, 702, 703, 706, 707, 709, 710, 711, 712, 714, 715, 721, 724, 727, 728, 731, 737, 738, 739, 742. Dodatkowe przystanki – przy Cmentarzu Prawosławnym na Woli – będą miały autobusy linii 517 oraz 105, 167, Z26 i C84.
Komunikacja miejska 1 listopada
W dzień Wszystkich Świętych będzie obowiązywała specjalna organizacja ruchu w rejonie wszystkich większych, warszawskich cmentarzy. Zostaną uruchomione linie tramwajowe C1, C4 i C6 oraz autobusowe C07, C09, C11, C12, C13, C14, C20, C27, C37, C40, C47, C50, C51, C56, C69, C70, C81, C84, C88, C89, C90.
Tramwaje i metro będą kursowały podstawowo według sobotniego rozkładu jazdy, a autobusy według rozkładów dnia świątecznego, przy czym zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 3, 76, 110, 115, 142, 147, 161, 173, 180, 181, 183, 189, 191, 211, 409, 709, 727, 731 i Z26. Na tory wyjadą tramwaje linii 25, a wybrane linie autobusowe i tramwajowe będą obsługiwane przez pojazdy o większej pojemności.
Zmienionymi trasami pojadą autobusy linii 103, 106, 114, 120, 122, 136, 139, 145, 156, 160, 161, 169, 180, 181, 191, 213, 221, 250, 263, 409, 500, 724, 727, 735, 737, 739, 742, 750, L-5, L38, L39, Z26. Podróżowanie autobusami dojeżdżającymi do Cm. Południowego w Antoninowie (727, 737, C37, C47) oraz do Palmir (C81) będzie możliwe z biletami ważnymi na 1. strefę (na całej trasie przejazdu).
Dodatkowo na wybranych przystankach „na żądanie” (bez konieczności sygnalizowania przez pasażerów) będą się zatrzymywały autobusy linii: 115, 122, 129, 139, 142, 145, 161, 164, 173, 177, 178, 180, 181, 183, 185, 187, 189, 191, 193, 194, 200, 209, 210, 211, 213, 245, 251, 514, 702, 703, 706, 707, 709, 710, 711, 712, 714, 715, 721, 724, 727, 728, 731, 737, 738, 739, 742. Dodatkowe przystanki będą miały autobusy linii 517 oraz 105, 167, Z26, C12 i C84 przy Cmentarzu Prawosławnym na Woli.
Komunikacja miejska 30-31 października (poniedziałek-wtorek) i 2 listopada (czwartek)
Nadal będą kursowały autobusy linii C40 oraz 409. Dodatkowo na wybranych przystankach „na żądanie” bez konieczności sygnalizowania przez pasażerów będą się zatrzymywały autobusy linii: 103, 115, 122, 129, 139, 142, 145, 161, 164, 173, 177, 178, 180, 181, 183, 185, 187, 189, 191, 193, 194, 200, 209, 210, 212, 213, 245, 251, 303, 305, 317, 401, 402, 409, 514, 702, 703, 706, 707, 709, 710, 711, 712, 714, 715, 721, 724, 727, 728, 731, 737, 738, 739, 742, 743, 809 i 815.
Więcej informacji i szczegółowe rozkłady jazdy na stronie ZTM i WTP.
Porządki przy cmentarzach
Przed dniem Wszystkich Świętych Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) objął dodatkowymi porządkami ulice, chodniki i przystanki w sąsiedztwie cmentarzy. Porządki dotyczą zarówno terenów przy największych nekropoliach, jak cmentarz Północny, Powązkowski czy Bródnowski, jak i mniejszych, lokalnych, np. cmentarz w Marysinie Wawerskim czy w Wilanowie. Dodatkowe oczyszczanie zarządzane jest również dla tymczasowych pętli autobusowych oraz parkingów. Natomiast w pierwszych dniach listopada ekipy porządkowe będą częściej, nawet 6 razy w ciągu doby, opróżniać kosze, które stoją na chodnikach i przystankach. Do nagłych zaśmieceń Zarząd Oczyszczania Miasta skieruje ekipy interwencyjnego sprzątania oraz Pogotowie Porządkowe ZOM.
O czystość na samych cmentarzach, w tym zapewnienie kontenerów na odpady, powinni zadbać zarządcy nekropolii. Odpady z handlu zniczami i kwiatami zobowiązani są usuwać sprzedawcy.
.Rozchodnik na torowisku na ul. Obozowej Fot. T.W.
Zielone tory tramwajowe w stolicy są coraz dłuższe i jeszcze bardziej pachnące. Tramwajarze właśnie zazielenili ponad 1,5 km torów na ulicy Obozowej i obiecują, że w tym roku jeszcze jeden odcinek przejdzie zaskakującą metamorfozę.
Rozchodnik na torowisku na ul. Obozowej Fot. T.W.
Pokryte rozchodnikiem torowisko na ul. Obozowej na Woli jest już gotowe. Długość zielonych torów na tej ulicy, między aleją Prymasa Tysiąclecia a pętlą Koło, czyli przy ul. Księcia Janusza, wynosi dokładnie 1766 metrów. Powstał tu wielobarwny, żywy dywan o powierzchni aż 4330 m kw.
To jednak nie koniec akcji sadzenia rozchodnika na torach tramwajowych w tym roku. Trwają przygotowania do prac ogrodniczych na torach wzdłuż ul. Nowowiejskiej – między al. Niepodległości a placem Politechniki. To odcinek o długości 823 metrów i powierzchni ponad 3 tys. m kw.
Torowiska pizzą pachnące
Dotychczas na zielone tory w Warszawie trafiał przede wszystkim wytrzymały, nie potrzebujący pielęgnacji rozchodnik. Teraz tramwajarze zapowiadają wprowadzenie nowych roślin. Już w najbliższym czasie posadzą na Nowowiejskiej – oprócz siedmiu rodzajów rozchodnika – dwa gatunki goździków, krwawnik i kilka rodzajów bylin. Będzie też pachnące oregano. Już podczas rozkładania zielonych mat z tym ziołem można wyczuć jego charakterystyczny zapach – mogący kojarzyć się z włoską kuchnią, a zwłaszcza pizzą.
Skąd taki wybór? Torowiska z ziołami mają też znaczenie praktyczne – jeszcze bardziej będzie można ograniczyć ich pielenie. Dlatego aromatyczne zioło pojawi się w miejscach, gdzie trudno zainstalować maty przeciwsolne, których potrzebuje rozchodnik – wrażliwy na zimowe solenie jezdni.
Rozchodnik na torowisku na ul. Obozowej Fot. T.W.
Co to są zielone tory tramwajowe?
Klasyczna konstrukcja torów tramwajowych zakłada wypełnienie przestrzeni między szynami tłuczniem albo betonem. Tak było jednak kiedyś – dziś, zgodnie z duchem czasu i zmiany myślenia o mieście, które może być jeszcze bardziej zielone, w miejscu mineralnych materiałów umieszcza się tzw. substrat – specjalną mieszankę, a na niej sadzi się rośliny.
W stolicy początkowo na torach tramwajowych byłą to przede wszystkim trawa, ale od 2017 roku zaczął zastępować ją rozchodnik. Jest to roślina, która nie potrzebuje podlewania – dlatego trafia na wszystkie ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.
Drzewa też będą
Nowo zbudowane trasy tramwajowe w Warszawie będą miały jeszcze więcej zielonych rozwiązań. Posadzone zostaną przy nich wysokie, wyrośnięte drzewa. Na trasie do Wilanowa nawet w węższych miejscach – tu pojawią się egzemplarze formowane na kształt ekranu. Oprócz tego przewidziano posadzenie drzew o regularnych koronach.
Drzewa pojawią się także na części peronów, dzięki czemu pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w ich cieniu. Łącznie w ramach budowy tej trasy zostanie posadzonych nawet tysiąc nowych drzew.
A to nie wszystkie zielone inwestycje w mieście. Ekologiczna będzie również powstająca zajezdnia Annopol, która w dużym stopniu będzie korzystała z odnawialnych źródeł energii. Zajezdnia będzie też odzyskiwała wodę deszczową i obsadzona zostanie zielenią.
Od czwartku, 26 października, kierowcy będą mogli korzystać z obydwu nowych jezdni ul. Lazurowej – między ul. Górczewską a trasą S8. Powstały również nowe chodniki, droga rowerowa i przystanki autobusowe. Budowa tej ważnej dla mieszkańców Bemowa ulicy trwała niecały rok.
Na ul. Lazurowej na Bemowie trwają już ostatnie prace. Na odcinku o długości ok. 500 m – pomiędzy trasą S8 a ul. Górczewską – powstały dwie jezdnie, nowe chodniki i droga rowerowa. Aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom, na skrzyżowaniu z ul. Narwik wybudowana została sygnalizacja świetlna. Wzdłuż drogi stanęły nowoczesne latarnie, a dla pasażerów autobusów komunikacji miejskiej powstały nowe przystanki.
Trwa jeszcze montaż elementów stałej organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sadzenie: 6 tys. krzewów, 5 tys. bylin i traw ozdobnych. W listopadzie zieleń wzbogacona zostanie o 95 drzew – głównie jesionów wąskolistnych i klonów.
Inwestycję realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Wykonawcą prac jest firma SKANSKA.
Prace na ul. Lazurowej Fot. SZRM Warszawa
Wkrótce otwarcie
Budowa drogi rozpoczęła się jesienią 2022 r. Jako pierwsza gotowa była zachodnia część ul. Lazurowej. Kierowcy korzystają z niej już od czerwca, ale przejazd dotychczas był możliwy tylko w jednym kierunku – od trasy S8 do ul. Górczewskiej. W najbliższy czwartek, 26 października, w południe otwarta zostanie druga z jezdni – wschodnia, a także chodniki i droga rowerowa. Na ulicę wróci ruch dwukierunkowy. Każda z nowych jezdni będzie miała po dwa pasy. Pojawi się także możliwość zawracania przed skrzyżowaniami z ul. Górczewską i trasą S8.
Również w czwartek na ul. Lazurową i swoje stałe trasy wrócą autobusy linii 149, 167, 220 i N45.
Od Al. Jerozolimskich do trasy S8
Ul. Lazurowa od ul. Górczewskiej do alei Obrońców Grodna (trasa S8) stanowi ostatni odcinek drogi biegnącej przez dzielnice Ursus, Włochy i Bemowo między południową a zachodnią częścią obwodnicy Warszawy. Droga powstawała etapami. Jako pierwszy w 2013 r. wybudowany został fragment od Al. Jerozolimskich do ul. ks. J. Chrościckiego. Następnie prace toczyły się na odcinku od ul. Chrościckiego do ul. Połczyńskiej, który był gotowy w 2015 r. Obecnie droga od Al. Jerozolimskich do ul. Połczyńskiej to al. 4 czerwca 1989 r. W 2016 r. do ruchu oddany został pierwszy przebudowany odcinek ul. Lazurowej – od ul. Połczyńskiej do ul. Sterniczej, a dwa lata później ulica była gotowa na odcinku od ul. Sterniczej do ul. Górczewskiej.
Na budowę drogi od Al. Jerozolimskich do ul. Górczewskiej wydanych zostało ok. 530 mln zł, z czego ok. 113 mln zł stanowiły środki z dotacji UE. Budowa odcinka od ul. Górczewskiej do trasy S8 odbywa się również ze wsparciem unijnym. Kwota przewidziana na realizację inwestycji w Wieloletniej Prognozie Finansowej Warszawy to ok. 24 mln zł.
Inwestycja jest jednym z dwóch zadań objętych projektem pn. „Poprawa dostępności infrastruktury sieci TEN-T w ramach węzłów drogowych dróg ekspresowych S8 i S2 w warszawskim węźle sieci bazowej TEN-T – budowa odcinków ul. Gandhi i Lazurowej”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Zaczynają się warsztaty projektowe na koncepcję docelowego zagospodarowania placu Bankowego. Mieszkanki i mieszkańcy Warszawy mogą wyrazić opinię, jak zmieniliby tę przestrzeń. Wstęp jest wolny, a pierwsze spotkanie już 4 listopada. Dla wszystkich chętnych zorganizowany zostanie także spacer prowadzony przez architektów.
Plac Bankowy to jeden z kluczowych elementów Nowego Centrum Warszawy: projektu, który ma sprawić, że centrum stanie się bardziej przyjazne. Jest też częścią historycznego centrum miasta. Blisko jest Ogród Krasińskich, plac Teatralny, Ogród Saski, a nieco dalej Stare Miasto, Trakt Królewski czy przebudowywany plac Defilad.
Przy placu Bankowym działają ważne instytucje: urząd miasta i urząd wojewódzki, a także punkty usługowe i handlowe. To ważny węzeł komunikacyjny na przecięciu się kierunków północ – południe i wschód – zachód.
Teraz na placu jest za dużo asfaltu i betonu, a za mało zieleni. A to drzewa filtrują spaliny, tłumią hałas, latem dają cień. Budują większą odporność Warszawy na zmiany klimatu. Latem 2019 roku miasto zrealizowało projekt tymczasowego zagospodarowania placu. Zbadano wówczas potrzeby użytkowników tego miejsca, przeprowadzono obserwacje i rozmowy z mieszkańcami, którzy odwiedzali to miejsce. Więcej o wnioskach z prowadzonych badań można przeczytać w raporcie.
Miejsce spotkań i spacerów
– Zmieniamy ulice i place Warszawy w ramach Nowego Centrum Warszawy. Teraz przyszła kolej na plac Bankowy. To bardzo ruchliwy węzeł komunikacyjny i przesiadkowy. Jak zmienić i poprawić przestrzeń tego placu? Jak wydobyć jego piękno, wszystkie walory historyczne i turystyczne? Przestrzeń placu powinna być miejscem codziennych spotkań i spacerów, a nie tylko uroczystych wydarzeń przy pomniku Stefana Starzyńskiego czy bardzo szybkich przesiadek. Czy i jak da się ograniczyć ruch kołowy? Gdzie posadzić drzewa? Lepszej wizji dla placu Bankowego będziemy szukać wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami naszego miasta na warsztatach projektowych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Nowe zagospodarowanie placu Bankowego powinno wpisywać się we współczesne myślenie o projektowaniu przestrzeni publicznych. Ma być zgodne z ideą programu „Poprawa jakości ważnych przestrzeni publicznych” do Strategii #Warszawa2030. Ważnym elementem w procesie takich zmian jest dialog pomiędzy różnymi interesariuszami: mieszkańcami, użytkownikami, gospodarzami i ekspertami.
Pl. Bankowy panorama
Marszałkowską na plac rowerem wśród drzew
Na placu dobiega teraz końca budowa drogi rowerowej. Ta inwestycja usprawni przejazdy i zapewni większe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom ruchu. Stanowi ona fragment większej inwestycji – drogi dla rowerów prowadzonej wzdłuż ulicy Marszałkowskiej od ulicy Królewskiej do alei Solidarności. Zapewni też w przyszłości utworzenie wygodnego połączenia rowerowego Mokotowa z Żoliborzem przez ścisłe centrum miasta. Ważnym elementem tych zmian jest także zazielenienie ulicy.
Przebudowy wymaga już jednak cały plac Bankowy. Koncepcję jego zagospodarowania miasto chce wypracować w dialogu z mieszkańcami i ekspertami, w formule warsztatów urbanistycznych charrette. Dzięki temu łatwiej będzie uwzględnić zarówno wiedzę ekspertów i ekspertek od urbanistyki, krajobrazu, konserwacji zabytków czy mobilności, jak i perspektywę osób korzystających z placu.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
Nie obowiązują zapisy. Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny. Do 31 października można wypełnić formularz i podzielić się swoją opinią. Spotkania odbędą się od 4 do 22 listopada. Warsztaty poprowadzą ekspertki i eksperci z pracowni MAU pod kierownictwem Macieja Mycielskiego. Wydarzenie dodatkowe, dla wszystkich, to spacer prowadzony przez Dariusza Bartoszewicza i zespół pracowni MAU w sobotę 4 listopada 2023, w godzinach 11:00–13:00. Zbiórka przy fontannie przed kinem Muranów.
Harmonogram warsztatów charrette:
– poniedziałek, 6 listopada, godz. 17:00-20:30 (17:00-18:00 otwarcie warsztatów – wprowadzenie; 18:00-20:30 sesja warsztatowa pt. „Jaki plac?” przy stołach wraz z ekspertami i przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy; – wtorek, 7 listopada, godz. 16:00-18:00 (punkt konsultacyjny); – poniedziałek, 13 listopada, godz. 17:00-20:30 (prezentacja wstępnej koncepcji, dyskusja, praca warsztatowa przy stołach wraz z ekspertami i przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy); – wtorek, 14 listopada, godz. 16:00-18:00 (punkt konsultacyjny); – środa, 22 listopada, godz. 17:00-20:00 (prezentacja wniosków i koncepcji warsztatowej placu Teatralnego, wystawa).
Wszystkie prezentacje, sesje warsztatowe i punkt konsultacyjny odbywają się w sali konferencyjnej na poziomie -2 w budynku Widok Towers przy Alejach Jerozolimskich 44. Wejście do niej możliwe jest od strony Rotundy poprzez kancelarię ogólną Urzędu Miasta, schodami ruchomymi lub windą po prawej stronie wejścia.
W trakcie warsztatów 6 i 13 listopada dzieci mogą wziąć udział w zajęciach plastyczno-architektonicznych. Zapewniona dobra zabawa i opieka.
Plac Bankowy – konsultacje społeczne
Czym są warsztaty charrette?
Technika charrette przydatna jest przede wszystkim do konsultowania z mieszkańcami i ekspertami przedsięwzięć związanych ze zmianami przestrzeni. Jest to warsztat, do udziału w którym zaprasza się specjalistów z różnych dziedzin i wszystkich interesariuszy konsultowanego projektu. Uczestnicy w mniejszych grupach wraz z ekspertami dyskutują nad poszczególnymi elementami projektu m.in. zielenią, poruszaniem się, małą architekturą, usługami. Wspólnie projektują, omawiają trudności z realizacją różnych pomysłów i szukają płaszczyzny porozumienia.
Warsztaty charrette trwają zazwyczaj kilka dni. W ich trakcie na bieżąco są wypracowywane i weryfikowane przez wszystkie zainteresowane strony koncepcje zmian, które następnie są podsumowywane w realistycznej finalnej koncepcji. W Warszawie warsztaty charrette były wykorzystywane m.in. w projektowaniu zmian na Polu Mokotowskim oraz placu Powstańców Warszawy.
Jakie Nowe Centrum Warszawy?
Warsztaty projektowe dla placu Teatralnego to kolejny etap zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy (NCW). NCW to wieloletni program przebudowy Śródmieścia Miasta Stołecznego Warszawy zainicjowany przez prezydenta miasta Rafała Trzaskowskiego. Centrum zmienia się w wygodną sieć komfortowych przestrzeni publicznych. Więcej informacji o tym procesie znajdziesz na stronie poświęconej Nowemu Centrum Warszawy.
Wiosną 2023 roku odbyły się warsztaty dla placu Teatralnego a w grudniu zaplanowane są warsztaty projektowe charrette dla placu Żelaznej Bramy.
Różni je wiele – gatunek, wiek, wysokość, lokalizacja. Ale łączy jedno – walka o tytuł Warszawskiego Drzewa Roku 2023. O tym, które z 13 finałowych drzew zdobędzie ten tytuł, zdecydują internauci. Głosowanie trwa do 10 listopada.
„Niemy świadek historii”, „brama do lasu”, „piastunka”, „zaokienna firanka” – to kilka sformułowań, którymi mieszkańcy określają drzewa zgłoszone do konkursu na Warszawskie Drzewo Roku. W tegorocznej rywalizacji o tytuł zwycięzcy walczy 13 drzew reprezentujących 8 różnych gatunków. Wśród kandydatów są kilkusetletnie pomniki przyrody i drzewa dużo młodsze. Część z nich rośnie przy ulicach, ale w plebiscycie walczą też okazy, które można podziwiać w lesie, parku, między blokami a nawet tuż przy ścianie jednej ze stołecznych kamienic. Każde z nich ma swoją unikalną historię, którą warto poznać – niezależnie od tego, czy to samosiejka rosnąca w centrum miasta czy drzewo posadzone i pielęgnowane przez mieszkańców pobliskiego podwórka.
Poznaj ciekawe historie warszawskich drzew
„Różowymi kwiatami nagradza za miłość, a nie ma takich, którzy jej nie kochają. Czyste piękno kwitnącej wiśni wymazuje wszystkie mroczne chwile pory zimowej” – można przeczytać w opisie zgłoszonej do plebiscytu wiśni piłkowanej ‘Kanzan”, która rośnie na Mokotowie. Z kolei o dębie szypułkowym z Żoliborza internauci dowiedzą się, że: „to bajkowe, majestatyczne drzewo, które w zależności od pory dnia zmienia swój wygląd. Rano jest łagodne, dostojne. W południe daje cień. Podczas zachodu słońca brakuje jedynie skrzatów chowających się w jego koronie”.
„Każdy miłorząb warszawski zasługuje na miano stołecznego drzewa roku, jednak ten jest wyjątkowo piękny” – zachęca do głosowania autorka opisu miłorzębu dwuklapowego z Ochoty. A mieszkaniec, który zgłosił do plebiscytu topolę czarną z Bielan, tak opisuje to drzewo: „W dzisiejszych czasach, gdy coraz częściej doświadczamy skutków katastrofy ekologiczno-klimatycznej, każde duże drzewo w mieście jest na wagę złota. „Piastunka” jest godną przedstawicielką warszawskich, miejskich topoli, bez których niejedna stołeczna ulica i park straciłyby wiele ze swego zielonego charakteru.”
Wszystkie opisy kandydatów do tegorocznego konkursu można znaleźć w formularzu do głosowania, który znajduje się na stronie zzw.waw.pl/drzeworoku.
Głosowanie na warszawskie Drzewo Roku 2023 trwa do 10 listopada br.
Warszawscy drogowcy w najbliższy weekend, 20-22 października, wyremontują nawierzchnię prawego pasa ulicy Grochowskiej. Nowy asfalt pojawi się na jezdni w stronę ulicy Marsa – na odcinku od Podolskiej do Jubilerskiej. W tym samym czasie podobne prace przeprowadzą również budowniczowie trasy tramwajowej na Woli – wyrównają nawierzchnię na ul. Wolskiej – między Redutową a Sowińskiego.
Prawy pas Grochowskiej do remontu
Asfaltowanie prawego pasa ulicy Grochowskiej będzie prowadzone na odcinku od Podolskiej do Jubilerskiej – na jezdni w kierunku Marsa. Miejscy drogowcy pojawią się na południowopraskiej arterii już w piątkowy poranek 20 października. Prace rozpoczną od budowy tymczasowego przystanku dla autobusów – w miejsce zawieszonego na czas robót przystanku Gocławek 02.
Roboty nie spowodują jednak utrudnień w ruchu. Frezowanie rozpocznie się wieczorem. W czasie prac, oprócz prawego pasa, na którym będzie układany nowy asfalt, zostanie zamknięty także przylegający do niego pas środkowy. Będą na nim ustawione maszyny budowlane. Połączenie z ulicą Grochowską stracą ulice Dęblińska, Mglista i Jubilerska.
Frezowanie potrwa od piątku, 20 października, od godziny 22:00 do poniedziałku, 23 października, do godziny 4:00. Więcej informacji na temat organizacji ruchu w czasie prac można znaleźć na stronie infoulice.um.warszawa.pl.
Nowy asfalt na Wolskiej
Prace przy trasie tramwajowej na ulicy Kasprzaka wychodzą na ostatnią prostą. Budowniczowie będą m.in. układać nową nawierzchnię na jezdniach. W najbliższych dniach asfaltowanie zostało zaplanowane na ulicy Wolskiej – w stronę Bemowa. Obejmie ono odcinek między skrzyżowaniem z Redutową a ulicą Sowińskiego. W czasie prac, na tym odcinku kierowcy do dyspozycji będą mieli jeden pas ruchu.
Prace rozpoczną się w sobotę, 21 października, około godziny 6:00, a drugi pas kierowcy odzyskają w niedzielę wieczorem. Dodatkowe informacje dotyczące robót znajdują się w serwisie infoulice.um.warszawa.pl
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronach: infoulice.um.warszawa.pl oraz facebook.com/infoulice. Komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego dostępne są na stronie: wtp.waw.pl. Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa i w aplikacji 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadomienia o planowanych utrudnieniach w ruchu i zmianach w komunikacji.
Kto zostanie Najlepszym Sportowcem Roku w stolicy, kto Najpopularniejszym, a kto Trenerem Roku? Ruszyła właśnie XXIV edycja Plebiscytu na Najlepszych Sportowców Warszawy 2023 roku.
– Sport to perpetuum mobile współczesnych społeczeństw. Sukcesy sportowców zachęcają nas wszystkich do aktywności, a młodzież do treningów i podążania ścieżką swoich idoli. To z kolei rodzi następne sukcesy sportowe. Dzięki temu wszyscy jesteśmy zdrowsi, aktywniejsi i możemy cieszyć się medalami naszych reprezentantów na sportowych arenach – mówi zastępczyni prezydenta Warszawy Renata Kaznowska. – W Plebiscycie na Najlepszych Sportowców Warszawy chcemy nagrodzić tych najwspanialszych, odnoszących największe sukcesy i najmocniej inspirujących do aktywnego życia.
Siedem kategorii
Kandydatury można zgłaszać do 15 listopada. Spośród wszystkich zgłoszeń Kapituła Plebiscytu pod przewodnictwem Tomasza Majewskiego, medalisty olimpijskiego w pchnięciu kulą, a dziś wiceprezesa Polskiego Związku Lekkiej Atletyki wyłoni zwycięzców w następujących kategoriach:
– Najlepszy Sportowiec Roku; – Najlepszy Sportowiec Niepełnosprawny Roku; – Trener Roku; – Sportowa Osobowość Roku.
W powszechnym głosowaniu na miejskiej stronie internetowej wyłonieni zostaną zwycięzcy kategorii:
Najpopularniejszy Sportowiec Roku; Sportowa Drużyna Klubowa Roku; Sportowa Impreza Roku;
Jak zgłaszać kandydatów?
Kandydatów w poszczególnych kategoriach można zgłaszać do 15 listopada wyłącznie drogą elektroniczną pisząc w tytule „ZGŁOSZENIE KANDYDATA” – na adres: plebiscyt@um.warszawa.pl
Mogą to zrobić związki, organizacje sportowe, kluby działające w Warszawie, a także „inne osoby prawne lub fizyczne” – czyli również każdy z nas. Ważne tylko, żeby kandydat był związany z Warszawą. Zawodnik musi trenować w stołecznym klubie, trener musi pracować w warszawskim klubie, impreza musi odbywać się na terenie miasta, a Osobowość Roku musi działać na rzecz warszawskiego sportu.
Kandydatami do kategorii Najpopularniejszy Sportowiec Roku zostają sportowcy zgłoszeni do kategorii Najlepszego Sportowca i Najlepszego Sportowca Niepełnosprawnego – po przejściu weryfikacji.
Formularze zgłoszeniowe w poszczególnych kategoriach, szczegóły techniczne i inne informacje można znaleźć na stronie plebiscytu.
Głosowanie internetowe planowane jest na styczeń przyszłego roku. Zwycięzców poznamy w lutym.
Historia plebiscytu
To już XXIV edycja Plebiscytu na Najlepszych Sportowców Warszawy. W latach 2000-2009 organizował go dziennik Życie Warszawy. Od 2010 roku organizatorem Plebiscytu jest urząd miasta – wraz ze Stołeczną Estradą i Ursynowskim Centrum Sportu i Rekreacji.
Koszykówka, łuki, rzut woreczkiem, dyskołap, szybkie ręce – to dyscypliny wchodzące w skład wieloboju rekreacyjnego na Integracyjnym Festiwalu Sportu. W środowych zawodach w hali sportowej „Koło” przy ul. Obozowej wzięło udział 300 uczniów mazowieckich szkół.
W grach i zabawach podczas Festiwalu obok dzieci w pełni sprawnych wzięli udział uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Organizatorzy zaznaczają, że głównym celem imprezy jest integracja młodych ludzi – przez rozwijanie umiejętności współpracy podczas rywalizacji sportowej.
– To szczególne zawody. Uczą akceptowania odmienności, równego traktowania wszystkich uczniów. Mają aktywizować z dzieci niepełnosprawnością, przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, przyczyniać się do znoszenia dysproporcji społecznych. Wspólna, sportowa zabawa promuje takie wartości, jak opieka nad drugim człowiekiem, uczciwość oraz szacunek dla siebie i innych – mówi zastępczyni prezydenta Warszawy Renata Kaznowska.
Integracyjny Festiwal Sportu 2023
W rywalizacji wzięło udział ok. 250 uczniów ze szkół specjalnych oraz 50 ze szkół publicznych. Zawody rozpoczęło wejście wszystkich ekip z własnoręcznie wykonanymi transparentami, flagami. Na końcu każdy uczestnik imprezy – niezależnie od zajętego miejsca – otrzymał pamiątkowy medal i upominki. W wydarzeniu wzięła również udział Straż Miejska, która przygotowała stację poświęconą Pierwszej Pomocy. Festiwal przeprowadziła Fundacja Kasi Dulnik propagująca aktywność sportową wśród rodzin oraz młodych ludzi. Partnerem głównym imprezy jest m.st. Warszawa, a prezydent stolicy objął Festiwal patronatem honorowym.