Strona główna Blog Strona 18

Weekendowe zmiany w kursowaniu metra linii M1

0
Weekendowe zmiany w kursowaniu metra linii M1
Metro Politechnika Fot. S. Pulcyn UM Warszawa

W sobotę i niedzielę, 21 i 22 października, pociągi linii metra M1 będą kursowały tylko między Młocinami a Politechniką. Na dalszym odcinku trasy uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza ZM1 oraz tramwajowa 74.

Od sobotniego poranka 21 października, do niedzieli 22 października, do końca kursowania, pociągi linii metra M1 nie będą jeździć od Kabat do Politechniki i w odwrotnym kierunku. Wyłączenie na tym odcinku spowodowane jest modernizacją podstacji trakcyjno-energetycznych zasilających podziemną kolej. Takie prace Zarząd Transportu Miejskiego – wspólnie z Metrem Warszawskim – przeprowadził już na stacjach: Imielin (w 2020 roku), Ursynów (2021) i Kabaty (2022). Teraz nadszedł czas na Wilanowską. Wykonywane prace wymagają wyłączenia napięcia na czas wymiany rozdzielnic i szaf elektrycznych, stąd przerwa w ruchu pociągów.

Zastępcze autobusy …

W czasie prac w metrze uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa ZM1. Autobusy będą jeździły między pl. Konstytucji a Kabatami do późnych godzin nocnych, tak aby pasażerowie z późnowieczornych kursów metra mogli się do nich przesiąść. Autobusy rozpoczną kursowanie ok. godz. 5:00 rano i w nocy z soboty na niedzielę będą jeździły do ok. godz. 3:00, a z niedzieli na poniedziałek do ok. 1.00. W najpopularniejszych godzinach kursowania na przystanki podjadą co ok. 4 minuty (sobota w godz. 9:00-17:00) lub 5 minut (niedziela w godz. 10:00-18:00).

Szczegółowa trasa ZM1: w kierunku PL. KONSTYTUCJI: METRO KABATY – al. Komisji Edukacji Narodowej – al. Harcerzy Rzeczypospolitej – Rolna – al. Wilanowska – al. Niepodległości – Stefana Batorego – L. Waryńskiego – PL. KONSTYTUCJI; w kierunku METRO KABATY: PL. KONSTYTUCJI – L. Waryńskiego – Stefana Batorego – al. Niepodległości – al. Wilanowska – przejazd przez pętlę METRO WILANOWSKA – al. Wilanowska – Rolna – al. Harcerzy Rzeczypospolitej – al. Komisji Edukacji Narodowej – METRO KABATY.

… i tramwaje

Na tory wyjadą także tramwaje linii zastępczej 74. I podobnie jak autobusy ZM1, będą kursowały do późnych godzin nocnych, czyli w nocy z soboty na niedzielę do ok. godz. 3:00, a z niedzieli na poniedziałek do ok. godz. 1:00. W ciągu dnia, między godz. 7:00 a 19:00 składy będą jeździły co 7-8 minut, w pozostałych porach co 10 minut, przy czym nocne odjazdy zaplanowano co ok. 15 minut w koordynacji z przyjazdami metra na stację Politechnika.

Trasa tramwaju 74: WYŚCIGI – Puławska – Marszałkowska – Nowowiejska – L. Krzywickiego – Filtrowa – pl. G. Narutowicza – PL. NARUTOWICZA

Uwaga, linia autobusowa 192 w weekend 21-22 października zostanie zawieszona, a na trasy linii 200 i N34 skierowane zostaną autobusy o większej pojemności.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Marsz Kundelków powraca

0

Po czteroletniej przerwie do stolicy powraca Marsz Kundelków. Miłośnicy wielorasowych psów spotkają się w najbliższą niedzielę, 22 października, i razem ze swoimi podopiecznymi będą maszerować przez centrum miasta. Wydarzenie organizuje Schronisko na Paluchu im. Jana Lityńskiego.

Marsz rozpocznie się w niedzielę o godz. 12:00. Uczestnicy wyruszą spod pomnika Mikołaja Kopernika, a następnie przejdą przez Stare Miasto do Multimedialnego Parku Fontann na Podzamczu. Na wydarzeniu pojawią się podopieczni Schroniska na Paluchu. We wspólnym spacerze mogą wziąć też udział mieszkańcy ze swoimi pupilami. Najlepiej jednak przyjść z czworonogami, które nie będą się stresowały obecnością wielu osób i psów.

Właściciele będą mogli za darmo zaczipować swoje czworonogi na stoisku Schroniska na Paluchu w Multimedialnym Parku Fontann. Czipowanie odbędzie się między 12:30 a 15:00.

Po co jest ten marsz?

Głównym celem Marszu Kundelków jest promocja adopcji psów wielorasowych i poszukiwania domów dla tych czworonogów, które wciąż na nie czekają. Ale to także okazja do tego, by głośno mówić o prawach i potrzebach zwierząt oraz by pokazać, że psy ze schronisk świetnie odnajdują się w mieście.

Nie bez powodu marsz organizowany jest w najbliższy weekend. Zaledwie trzy dni później, 25 października, przypada Dzień Kundelka.

Nie kupuj. Adoptuj

Marsz Kundelków to niejedyne wydarzenie, które ma promować adopcję zwierząt. Schronisko na Paluchu organizuje również akcję Adoptuj Warszawiaka, podczas której podopiecznych placówki można spotkać w różnych miejscach stolicy. W tym roku odbyły się cztery takie wydarzenia. Do adopcji zachęcano również podczas Warszawskiego Dnia Zwierząt.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Most pieszo-rowerowy połączył brzegi Wisły

0
Most pieszo-rowerowy połączył brzegi Wisły
Most pieszo-rowerowy. Fot. C. Warś UM Warszawa

Zakończył się montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Zaawansowanie prac wynosi już ok. 80 proc. Teraz wykonawca skupi się na pracach wykończeniowych m.in. na montażu barier, oświetlenia czy ławek oraz układaniu nawierzchni. Wiosną przyszłego roku, jeden z najdłuższych tego typu mostów na świecie, zostanie udostępniony pieszym i rowerzystom.


Pierwsze prace na budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Po kilkunastu miesiącach cała, stalowa konstrukcja mostu – rozpiętego pomiędzy brzegami Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei – jest już gotowa.

– Most połączył dwa brzegi Wisły. Inwestycja odmieni wygląd centrum Warszawy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Mieszkańcy i nasi goście skorzystają dzięki niemu z uroków rewitalizowanej ulicy Okrzei. Odmieni się również okolica ulicy Karowej, która zostanie całkowicie przebudowana – mówił prezydent Rafał Trzaskowski. – Liczę na to, że most pieszo-rowerowy stanie się symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki i warszawiacy będą chętnie korzystać – dodał prezydent stolicy.

– Dzisiaj trudno uciec od symboli. To most, który od początku miał łączyć. Naszą ambicją jest to, aby Warszawa była jednakowa dla wszystkich mieszkańców. Most jest symbolem wygranej samorządu i wprowadzi zupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury – powiedziała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Most pieszo-rowerowy. Fot. E. Lach UM Warszawa
Most pieszo-rowerowy. Fot. E. Lach UM Warszawa

Na kształt błyskawicy

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy most rozciąga się na długości 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Most poza funkcją komunikacyjną, będzie mieć więc także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Warszawę i Wisłę. Znajdzie się tam miejsce na drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękne widoki na panoramę Warszawy pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę odpoczynku i relaksu.

W kilka minut na drugą stronę

Nowy most znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Po jego otwarciu ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, może stać się nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.

Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Most pieszo-rowerowy. Fot. C. Warś UM Warszawa
Most pieszo-rowerowy. Fot. C. Warś UM Warszawa

Impuls do zmian

Budowa mostu to ogromna szansa i impuls do zmian, zwłaszcza dla prawobrzeżnej Warszawy. Obecnie trwają prace projektowe dla przebudowy wspominanej ul. Okrzei. Całe jej otoczenie posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest w 2024 r. W przyszłym roku gotowy będzie już most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Celem jest zrewitalizowanie ul. Okrzei tak, aby pod względami wizualnym i użytkowym współgrała z przeprawą, która w ramach nowego Centrum Warszawy zbliży do siebie Śródmieście i Pragę.

Strategiczne połączenie

Równolegle z pracami wykończeniowymi na moście trwają prace projektowe nad wyznaczeniem nowego przejścia dla pieszych – na wysokości ul. Karowej, w osi mostu. Ma być ono wyposażone w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Szacunkowy koszt zaprojektowania oraz przeprowadzenia prac w terenie to ok. 2 mln zł. Projekt przejścia właśnie powstaje, a Zarząd Dróg Miejskich m.st. Warszawy planuje zbudować je w przyszłym roku.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Historia Stefana Wiecheckiego

0

O historii Wiecha w Muzeum Gazowni Warszawskiej opowie nasz redakcyjny kolega Janusz Dziano, a jako bonus poprowadzi warsztat gwary warszawskiej.

20 października o godzinie 18:00 zapraszamy do magicznego miejsca jakim jest bez wątpienia Muzeum Gazowni Warszawskiej na Woli (ul. Seweryna Krzyżanowskiego 7).

Janusz Dziano opowie o Stefanie Wiecheckim Wiechu oraz dawnym, niepowtarzalnym brzmieniu naszych ulic.

Zaplanował także prezentację z historii gwary warszawskiej.
Jej barwnych bukietach słownych i wyjątkowym charakterze mowy Rodaków znad Wisły.

Ech Panie Wiech w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Ech Panie Wiech w Muzeum Gazowni Warszawskiej

Poznaliśmy najlepszych nauczycieli w Warszawie

0

W przeddzień Dnia Edukacji Narodowej, 115 nauczycieli, nauczycielek, dyrektorów i dyrektorek z miejskich placówek oświatowych otrzymało Nagrody Prezydenta m.st. Warszawy. Wyróżnienia zostały dziś wręczone podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim.

Nagrody Prezydenta przyznawane są m.in. za szczególne osiągnięcia dydaktyczne oraz wspieranie uczniów i uczennic w rozwoju, w tym również dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach.

– Całoroczny wysiłek nauczycieli i nauczycielek na rzecz nie tylko przekazywania wiedzy, ale też tworzenia przyjaznej i bezpiecznej szkoły oraz wychowywania nowych pokoleń mądrych obywateli, zasługuje na najwyższe uznanie. Dlatego pragnę dziś gorąco podziękować za Wasze serce, cierpliwość, energię i kreatywność. Oprócz kadry nauczycielskiej, system edukacji tworzą odpowiedzialni za całość funkcjonowania placówek dyrektorzy, wspierające ich kadry biurowe oraz psycholodzy i pedagodzy szkolni. Wiele im zawdzięczamy. Nie tylko jako Prezydent Warszawy, ale również nauczyciel akademicki i rodzic, uznaję kwestie edukacji za priorytetowe. Inwestujemy w mieście w budowę nowych szkół, remonty już istniejących, doposażanie pracowni, zwiększanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dokształcanie kadry – napisał w liście do społeczności nauczycielskiej Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

W tym roku wyróżnienia otrzymało 69 nauczycielek i nauczycieli oraz 46 dyrektorek i dyrektorów. Wśród nagrodzonych 30 osób to pracownicy miejskich przedszkoli, 43 – szkół podstawowych, 35 – szkół ponadpodstawowych oraz innych placówek oświatowych. Laureaci zostali wybrani z grona ponad 31,4 tys. warszawskich nauczycielek i nauczycieli.

– W dobie wyzwań, z którymi mierzymy się na co dzień, najlepszy nauczyciel to również najlepszy, najuważniejszy przewodnik po dzisiejszym świecie. To pedagog, który świetnie uczy, ale też poświęca uczniom czas i uwagę. Jestem bardzo dumna, że w naszych miejskich placówkach uczą pasjonaci z wielkim sercem. Nie zapominamy również o 13,6 tysiącach pracowników administracji i obsługi, którzy przyczyniają się do sukcesów warszawskich szkół i placówek – podkreśliła Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy obecna na uroczystej gali w Zamku Królewskim.

Warto dodać, że w ramach konkursu organizowanego przez tygodnik „Głos Nauczycielski”, Nauczycielem Roku 2023 został Radosław Potrac, który na co dzień uczy w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863r. w Warszawie.

Nagrody Prezydenta dla warszawskich nauczycieli i dyrektorów 2023
Nagrody Prezydenta dla warszawskich nauczycieli i dyrektorów 2023

Rekordowy budżet na miejską oświatę

Edukacja to jeden z priorytetów Warszawy, dlatego co roku miasto przeznacza najwięcej pieniędzy z budżetu miasta na miejską oświatę – w tym roku będzie to ponad 6,2 mld zł, a w przyszłym rekordowe ponad 7 mld zł.

Nauczyciele w stolicy mogą liczyć na finansowane przez Warszawę podwyższone pensje zasadnicze, dodatki motywacyjne nawet do 1200 zł, dodatki za wychowawstwo, dodatki dla dyrektorów.

Co ważne, od 1 września br. blisko 5 tys. nauczycieli przedszkolnych w Warszawie otrzymuje takie same dodatki za wychowawstwo jak wychowawcy szkolni, czyli kwotę 380 zł. W 2023 roku Warszawa przeznaczy na wyrównanie dodatków dla wychowawców grup przedszkolnych ponad 4 mln zł (rocznie ponad 13 mln zł). Co ważne jest to inicjatywa samorządowa, w całości finansowana z budżetu miasta.

Stołeczni nauczyciele mogą również korzystać z bogatej oferty bezpłatnych szkoleń realizowanych przez wyspecjalizowaną miejską placówkę – Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Masz swoją ulubioną księgarnię?

0
Masz swoją ulubioną księgarnię?
Konkurs Ulubiona Księgarnia Warszawy 2023

26 niezależnych księgarni znalazło się w finale konkursu Ulubiona Księgarnia Warszawy 2023. Od dzisiaj można głosować na miejsca nominowane w czterech kategoriach: kluboksięgarnia, księgarnia ogólnoasortymentowa, księgarnia specjalistyczna i antykwariat.

– Nagroda „Ulubiona Księgarnia Warszawy” w ciągu trzech lat istnienia zyskała ogromną sympatię mieszkańców i na stałe wpisała się w kalendarz miejskich projektów kulturalnych. W tej edycji pojawiło się sporo nowości. Zależało nam, aby wyrównać szanse mniejszych i większych podmiotów, które mają odmienny profil działalności i trudno je porównywać. Każdy z nas może zagłosować nawet na cztery miejsca w różnych kategoriach! A zatem pamiętajcie o swoich ulubionych księgarniach i pomóżcie im zdobyć nagrodę – mówi wiceprezydentka Aldona Machnowska-Góra.

Przyznając nominacje komisja konkursowa wzięła pod uwagę działalność księgarń w ostatnich 12 miesiącach. Liczyły się: bogata oferta książkowa, wiedza i zaangażowanie pracowników, kulturotwórcza rola księgarni (promocja czytelnictwa, aktywność w mediach społecznościowych, organizacja wydarzeń) i uznanie odwiedzających.

Oto nominacje w czterech kategoriach:

Kluboksięgarnia

– Big Book Cafe (ul. Dąbrowskiego)
– Księgarnia Czarnego
– Księgarnia XX wieku DSH
– Najlepsza Księgarnia
– Nowa Księgarnia
– Pardon, To Tu
– Wrzenie Świata

Księgarnia specjalistyczna

– Księgarnia Artystyczna w Zachęcie
– Księgarnia Bullerbyn
– Centrum Komiksu
– Księgarnia Dwie Siostry
– Sklep Podróżnika Księgarnia
– Psyche Books&Cafe
– Tajfuny

Księgarnia ogólnoasortymentowa

– Bajbuk
– Bęc Księgarnia
– Główna Księgarnia Naukowa im. B. Prusa
– Jak wam się podoba
– Księgarnia Mamy to!
– wilaBuki

Antykwariat

– Książka dla Każdego. Antykwariat (ul. Conrada)
– Antykwariat Kwadryga
– Thebooks.pl
– Antykwariat Tom
– Antykwariat Warszawa
– Antykwariat Zakładka

Głosowanie online potrwa do 26 listopada za pośrednictwem specjalnego formularza. Jak w poprzednich latach głosujący mogą podzielić się opinią na temat ulubionej księgarni. Najlepsze recenzje będą nagrodzone książkami.

Noc Księgarń

Głosowanie na UKW rozpoczyna się symbolicznie w Noc Księgarń. 13 października księgarnie w całym kraju przygotowały specjalne wydarzenia dla czytelniczek i czytelników. W Warszawie do akcji przyłącza się kilkadziesiąt miejsc – w programie m.in. poezja i muzyka na żywo, spacery literackie, czytelnicze quizy, warsztaty tematyczne i oczywiście spotkania z autorkami i autorami.

O nagrodzie

Tytuł „Ulubionej Księgarni Warszawy 2023” trafi do księgarń z najwyższą liczbą głosów w poszczególnych kategoriach, a także do jednego z nominowanych miejsc, któremu jury przyzna nagrodę specjalną. Zwycięstwo w konkursie gwarantuje również wymierne wsparcie finansowe – po 15 tysięcy złotych dla każdego nagrodzonego miejsca.

Organizatorem konkursu i fundatorem nagrody „Ulubiona Księgarnia Warszawy” jest miasto stołeczne Warszawa. Partnerzy konkursu to: Polska Izba Książki, Biblioteka Analiz oraz Stowarzyszenie Księgarzy Polskich Okręg w Warszawie.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Eco-Miasto Warszawa

0
Eco-Miasto Warszawa
Eco Warszawa

Warszawa zwyciężyła w konkursie Eco-Miasto 2023 w kategorii „Efektywność energetyczna, OZE, jakość powietrza” dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Jury doceniło stolicę za program STOP SMOG, modernizację oświetlenia ulicznego oraz promowanie odnawialnych źródeł energii.


Odnawialne źródła i LED-y

Ceremonia ogłoszenia zwycięzców konkursu Eco-Miasto odbyła się po raz 10. Jury nagrodziło siedem miejskich projektów w czterech kategoriach i dwóch grupach konkursowych. W kategorii „Efektywność energetyczna, OZE, jakość powietrza” (dla miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców) główną nagrodę zdobyła Warszawa.

Jury wyróżniło stolicę za konsekwentne działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej, w tym przede wszystkim promowanie odnawialnych źródeł energii, wymianę oświetlenia ulicznego na LED-owe i wdrożenie Systemu do Zarządzania Energią w 10 miejskich budynkach oświatowych.

Miasta bardziej eko

W ramach obchodów jubileuszu konkursu, w Centrum Nauki Kopernik odbyła się również konferencja „Miasta. Ludzie. Przyszłość.” – zorganizowana przez Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa i Ambasadę Francji w Polsce. Poruszany był też temat zielonej transformacji i roli mieszkańców w budowaniu przyjaznych miast, otwartych na wyzwania przyszłości.

Wnioski z rozmów z mieszkańcami pokazują nam, że konieczne są inwestycje w ekologię. Ale nikt nie zrobi tych zmian samemu. Potrzebujemy współpracy. Jako samorządy robimy wszystko, by osiągnąć neutralność klimatyczną, jednak krytyczna jest współpraca na poziomie rządowym. Konieczne jest zaangażowanie indywidualnych osób, ale też przedsiębiorców – przekonywała Magdalena Młochowska, dyrektor koordynator ds. zielonej Warszawy.

Uczestnicy wzięli udział w panelach oraz wykładach – takich jak „Miasta przyszłości dla dobra ludzi i planety” prof. Carlosa Moreno, dyrektora Katedry Przedsiębiorczości i Innowacji Uniwersytetu Panthéon-Sorbonne.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Podziemne odkrycie na budowie metra

0
Podziemne odkrycie na budowie metra
Zachodnie lico murów piwniczki Fot. Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie

Nie tylko budowniczowie, ale również archeolodzy pracują na terenie ostatniego odcinka linii M2 na Bemowie. Niedawno udało się im odkopać pomieszczenia prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. Znalezisk może być jednak więcej.


Nad budową bemowskiego odcinka II linii metra na Karolin czuwa zespół ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili na tym terenie tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty ceramiki – datowane na okres późnego średniowiecza. Wykonano również kwerendę w materiałach archiwalnych dotyczących tej części Warszawy.

Piwniczka i komin

Po rozpoczęciu prac ziemnych archeolodzy mogli już zajrzeć pod ziemię – w miejscu, gdzie powstaje Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. W jej zachodnim fragmencie odkryli zabudowę – najprawdopodobniej piwniczkę. Znajduje się ona w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin, ale prawdopodobnie była to zupełnie odrębna konstrukcja ceglana.

Widok na wewnętrzne pomieszczenia piwniczki Fot. Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie
Widok na wewnętrzne pomieszczenia piwniczki Fot. Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie

Składały się na nią pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Do jednej ze ścian przylega tzw. komin. Na jego wewnętrznej ścianie archeolodzy znaleźli pozostałości po metalowych stopniach, które najprawdopodobniej służyły do wchodzenia i wychodzenia. Ściany tzw. komina były okopcone.

Skarby z prehistorii

Wraz z postępem budowy archeolodzy spodziewają się, że na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej mogą jeszcze kryć się przedmioty z dawnych lat. Tam, gdzie na początku XX wieku były folwarki, mogą to być m.in. narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. A na dawnych dobrach wsi Mory na przykład ceramika późnośredniowieczna.

A co może kryć się pod ziemią na terenie budowanych stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin? Doświadczenie z budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra mówi, że jest spora szansa na znaleziska prehistoryczne – np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.

Status prac

Obecnie na trasie II linii metra trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć ogromne tarcze wiertnicze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku, już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji.

Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt na budowę II linii metra prowadzony jest w trybie „Projektuj i buduj”. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem z wykonawcą prac, zakończą się one w październiku 2025 roku.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

W niedzielę mecz z Mołdawią – dojazd i powrót ze stadionu

0
W niedzielę mecz z Mołdawią – dojazd i powrót ze stadionu
Widok na Stadion Narodowy i Most Świętokrzyski Fot. m. st. Warszawa

Przed reprezentacją Polski w piłce nożnej decydujące mecze w walce o awans na EURO2024. W niedzielę, 15 października, kadra Michała Probierza podejmie na PGE Narodowym drużynę Mołdawii. Na stadion najwygodniej dojechać, a później z niego wrócić Warszawskim Transportem Publicznym. W tym dniu z komunikacji miejskiej można korzystać bezpłatnie.

Każdy punkt jest na wagę złota. Polscy piłkarze aktualnie zajmują dopiero czwarte miejsce

Widok na Stadion Narodowy i Most Świętokrzyski  Fot. m. st. Warszawa
Widok na Stadion Narodowy i Most Świętokrzyski Fot. m. st. Warszawa

w grupie eliminacyjnej. Oznacza to, że chcąc wywalczyć bezpośredni awans do EURO2024 muszą wygrać nadchodzące spotkania – niedzielne z Mołdawią i listopadowe z Czechami. Ponieważ presja na dobry wynik jest ogromna, kibice mogą okazać się „dwunastym zawodnikiem”.

Dojazd na mecz

W niedzielę najłatwiej będzie dojechać na stadion wybierając metro. Przy stadionie zatrzymują się także pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich. Sprawny dojazd zapewnią również tramwaje kursujące mostem Józefa Poniatowskiego oraz autobusy.

W związku z wyborami, 15 października, od godziny 00:00 do godziny 23:59, z Warszawskiego Transportu Publicznego będzie można korzystać bezpłatnie. Posiadacze biletów na mecz, zaproszeń oraz akredytacji wydanych przez UEFA są uprawnieni do nieodpłatnego przejazdu pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego w granicach 1. strefy biletowej ZTM, a także parkingów Parkuj i Jedź aż do poniedziałku, 16 października, do godziny 1:00.

Warto także pamiętać o wzajemnym honorowaniu biletów ZTM i Kolei Mazowieckich. 

Inaczej na Saskiej Kępie

Przed spotkaniem, o godzinie 18:30, ograniczony zostanie wjazd na Saską Kępę. Do godziny 20:45 wyłączone z ruchu indywidualnego będą obszary wydzielone: aleją Poniatowskiego, aleją Waszyngtona, ulicą Międzynarodową, aleją Stanów Zjednoczonych i ulicą Wał Miedzeszyński oraz aleją Stanów Zjednoczonych, ulicami Afrykańską i Bora-Komorowskiego. Zakazy nie będą dotyczyć pojazdów osób posiadających identyfikatory SK, taksówek oraz pojazdów jednośladowych. Bez zmian będą kursowały również autobusy.

W zależności od aktualnej sytuacji policja może podjąć decyzję o zamknięciu poszczególnych ulic. W przypadku zamknięcia ulicy Sokolej, od Zamoście do Wybrzeża Szczecińskiego, od godziny 18.30 do zakończenia meczu, autobusy linii 102, 125 i 202 pojadą ulicami Targową i Kijowską do pętli Dw. Wschodni (Kijowska), a 146 i 147 Wybrzeżem Szczecińskim i Zamoście.

Jeśli zamknięte zostaną ulice Sokola, Zamoście i Zamoyskiego na trasy objazdowe zostaną skierowane autobusy linii: 102, 125, 135, 146, 147 i 202. Autobusy linii 102, 125 i 202 będą jeździły ulicami Targową i Kijowską do pętli Dw. Wschodni (Kijowska), 135 pojadą Targową, a 146 i 147 aleją Zieleniecką.

Ograniczenia w ruchu PGE Narodowy. Graf. Infoulice Warszawa
Ograniczenia w ruchu PGE Narodowy. Graf. Infoulice Warszawa

Po meczu

Jeśli po zakończeniu spotkania, około godziny 22:15, duża grupa kibiców będzie chciała przejść do centrum pieszo, policja może zdecydować o zamknięciu dla ruchu mostu Poniatowskiego i Alej Jerozolimskich na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda de Gaulle’a.

W przypadku wyłączenia przeprawy z ruchu na trasy objazdowe zostaną skierowane tramwaje i autobusy. Składy linii 7 pojadą przez most Śląsko-Dąbrowski. Tramwaje linii 9 i 24 po stronie śródmiejskiej skończą trasy na pętli plac Starynkiewicza, a po stronie praskiej na Ratuszowa-Zoo. Tramwaje linii 22 na lewym brzegu Wisły pojadą z osiedla Piaski na plac Starynkiewicza, natomiast po drugiej stronie rzeki będą kursowały w pętli z i od ronda Wiatraczna.

Dodatkowo uruchomiona zostanie zastępcza linia Z-9. Autobusy z placu Zawiszy pojadą Alejami Jerozolimskimi, Nowym Światem, Alejami Ujazdowskimi, Trasą Łazienkowską, Wałem Miedzeszyńskim, Zwycięzców, Saską, aleją Waszyngtona do ronda Wiatraczna.

Autobusy linii 111, 117, 158, 166, 507, 521 oraz N22, N24 i N72 ominą zamknięty fragment tras mostem Łazienkowskim.

Najwygodniej wrócić WTP

Po zakończeniu meczu na trasę wyjadą dodatkowe autobusy linii 138 i 509. Z ronda Waszyngtona (odpowiednio z przystanków 03 i 04) będzie można nimi pojechać w kierunku Bokserskiej oraz Gocławia i Winnicy.

Więcej będzie też tramwajów. Na zmienionej trasie z pętli Gocławek ulicami: Grochowską, rondo Wiatraczna, aleją Waszyngtona, aleją Zieleniecką, Targową, Ratuszową, Jagiellońską do krańca Ratuszowa-ZOO pasażerów przewiozą tramwaje linii 9. Natomiast składy linii 26 z alei Zielenieckiej będą jeździły w kierunku PKP Wola (Wolska). Dodatkowe składy metra pojadą w kierunku Bemowa.

Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronach: infoulice.um.warszawa.pl oraz facebook.com/infoulice. Komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego dostępne są na stronie: wtp.waw.pl. Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa i w aplikacji 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadomienia o planowanych utrudnieniach w ruchu i zmianach w komunikacji.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy

Pelargonie do adopcji

0

Pelargonie szukają nowych domów. Zarząd Oczyszczania Miasta rozda kwiaty, które latem ozdabiały pętle komunikacji miejskiej.

Zarząd Oczyszczania Miasta jesienią organizuje trzecią i ostatnią w tym roku sezonową wymianę roślin na pętlach. W miejsce letnich kwiatów ogrodnicy posadzą wrzosy i kapustę ozdobną. Zmiana aranżacji to okazja do ekodziałania – tradycyjnie ZOM rozda chętnym mieszkańcom pelargonie. Są to kwiaty, które odpowiednio przezimowane mogą zakwitnąć także w przyszłym roku. Pelargonie będzie można zabrać z wybranych pętli autobusowych i tramwajowych.

Weź pelargonie z pętli

W najbliższy piątek od godz. 7.00 pelargonie będą do odebrania z pętli Żerań FSO i Nowe Bemowo, natomiast w przyszłą środę, 18 października, również od godz. 7.00 z pętli Bródno-Podgrodzie, Wilanów i Szczęśliwice. Rośliny będzie można wziąć bezpośrednio z piętrowych konstrukcji lub od pracowników firmy ogrodniczej. Osoby chętne do wzięcia udziału w ekoakcji Zarządu Oczyszczania Miasta powinny mieć ze sobą pojemnik do transportu. Przydadzą się także jednorazowe lub ogrodnicze rękawiczki.

Pelargonie na pętli Nowe Bemowo,
  Fot. Zarząd Oczyszczania Miasta
Pelargonie na pętli Nowe Bemowo,
Fot. Zarząd Oczyszczania Miasta

Jak przezimować pelargonie

Skróć wszystkie pędy do 15-20 cm długości.
Usuń żółte liście i przekwitłe kwiaty. Zimowa wersja pelargonii to nawet same łodygi.
Najdłuższe korzenie skróć tak, żeby nie były podwinięte.
Rośliny posadź pojedynczo w doniczkach lub razem w min. 15-centymetrowych odstępach.
Użyj ziemi z ogrodu, podłoża kwiatowego albo piasku.
Pelargonie postaw w jasnym i chłodnym pomieszczeniu, np. w piwnicy, garażu, na klatce.
Najlepsza temperatura to 5-10 st. C. Nic się nie stanie, jeżeli na krótko spadnie poniżej 0 st.
Podlewaj sporadycznie. Ziemia może nawet przeschnąć. Dbaj, żeby nie uschły łodygi, to one są najważniejszą częścią rośliny.
Jeśli to możliwe, w połowie stycznia podnieś temperaturę w pomieszczeniu o 3-4 st. C. Zacznij podlewać kwiaty intensywniej. Jeśli użyjesz nawozu wieloskładnikowego, pobudzisz je do wzrostu.
Na początku marca powinny się już pojawić nowe pędy. Jeżeli przytniesz ich końcówki, to zagęścisz roślinę, później będzie też miała więcej kwiatów.
Około 15 maja, po zakończeniu nocnych przymrozków, wystaw pelargonie na powietrze. Możesz, ale nie musisz przesadzać ich do nowych pojemników.
Ciesz się i podziwiaj swoje pelargonie.

Źródło: Urząd m. st. Warszawy